تهیهكننده انیمیشن «لوپتو» گفت: این انیمیشن تولید استودیوی انیمیشن فراسوی ابعاد در كرمان است. فعالیت تولید انیمیشن را از اواسط دهه 80 در شهر كرمان شروع كردیم و فعالیتمان از كانون فرهنگی - هنری مسجد بود.
محمد حسین صادقی، تهیهكننده انیمیشن «لوپتو» روز جمعه در برنامه «سینماچی» رادیو جوان، در پاسخ به این سوال كه عوامل تولید انیمیشن قبل از «لوپتو» مشغول چه كاری بودند، گفت: این انیمیشن تولید استودیوی انیمیشن فراسوی ابعاد در كرمان است. فعالیت تولید انیمیشنمان را از اواسط دهه 80 در شهر كرمان شروع كردیم و فعالیتمان از كانون فرهنگی - هنری مسجد بود.
صادقی ادامه داد: در سالهای گذشته پروژههای مختلفی را انجام دادیم كه میتوان به پروژههای كوتاه تلویزیونی «سربازان خفن بینالملل»، «انیمیشن بیشه» و ... اشاره كرد. حوزه اصلی فعالیتمان تولید انیمیشن برای مخاطبان كودك و نوجوان است. تولید انیمیشن «لوپتو» هم از سال 1395 شروع كردیم و تا اواسط سال 1398 طول كشید. البته قرار بود فیلم در سال 1399 اكران شود كه به دلیل همهگیری كرونا و تعطیلی سینماها به تعویق افتاد و از 11 آبان اكران شد. همچنین، سهشنبه گذشته هم افتتاحیه رسمی فیلم را در سینمای فلسطین داشتیم.
تهیهكننده انیمیشن «لوپتو» در پاسخ به این سوال كه آیا از لحاظ سختافزاری كمبودهایی برای تولید انیمیشن در ایران داریم، توضیح داد: اگر بخواهم انیمیشنهای تراز اول جهان مقایسه كنم، بین امكانات و تجهیزاتی كه در استودیوهای درجه اول جهان وجود دارد با آنچه در استودیوی ما وجود دارد، فاصله هست. به عنوان مثال، رندرفارمها بخش مهمی از تولیدات انیمیشن است. رندرفارمها دستگاههای كامپیوتری قدرتمند هستند كه خروجی انیمیشن را میگیرند.
وی افزود: برای تولید انیمیشنی كه كیفیت قابل قبولی داشته باشد و در سینما اكران شود، به اندازه كافی امكاناتش را داریم. یك انیمیشن سینمایی تقریباً در همه جای دنیا تولیدش حدود دو تا سه سال طول میكشد. چون فرایند تولید انیمیشن نسبت به فیلمهای سینمایی رئال یا زنده فرایند متفاوتی را طی میكند. بنابراین یك تیم بزرگ باید در بخشهای پیش تولید، تولید و پس تولید پروژه كار كنند. بیشترین زمان را هم بخش تولید پروژه میبرد.
صادقی با بیان اینكه ما تقریباً با 50 نفر همكاری میكردیم تا این انیمیشن به سرانجام برسد، گفت: معمولاً تیمهای تولید پروژه انیمیشن بزرگتر است. به عنوان مثال، در استودیوی پیكسار بیش از هزار نفر در یك پروژه سینمایی همكاری میكنند. از طرفی، در كرمان انیمیشنهای سینمایی دیگری هم داشتیم كه میتوان به انیمیشن «بهشت شداد» اشاره كرد كه در دهه 80 تولید شد و انیمیشن دو بعدی بود یا انیمیشن «دنیای كیفها» كه جایزه بهترین انیمیشن را گرفت. ولی این دو اثر موفق به اكران عمومی نشدند. «لوپتو» اولین انیمیشن كرمانی است كه به اكران عمومی رسید.
امیر رضا مافی، مدیر مركز انیمیشن سوره درباره داستان شكلگیری انیمیشن «لوپتو» گفت: تولید «لوپتو» در دوره مدیریت مركز انیمیشن آقای كاوه آغاز شد. بچههای كرمان با تیمی جوان و پر اراده دورهم جمع شدند و توانستند با فراز و فرودهای بسیار «لوپتو» را تمام كنند. اما شرایط كرونا باعث شد كه اكران فیلم به تعویق بیفتد. ما در سازمان سینمایی تصمیم گرفتیم به دلیل شرایط التهاب كنونی این اثر را اكران كنیم.
مافی ادامه داد: خداروشكر استقبال از این اثر بهتر از آن چیزی بود كه ما پیشبینی میكردیم. تولید این انیمیشن تقریباً حدود دو سال و نیم تا سه سال طول كشید و بیش از یكسال هم آماده اكران بود.
مدیر مركز انیمیشن سوره در پاسخ به این سوال كه چرا مركز انیمیشن سوره كه متعلق به سازمان سینمایی حوزه هنری است، بیش از این انیمیشن تولید نمیكند، توضیح داد: این موضوع دو وجه دارد. یك وجه آن به تامین اعتبار برمیگردد. نكته جالبتر این است كه یك فیلم سینمایی انیمیشن از یك فیلم سینمایی رئال در ایران ارزانتر است. نسبت انیمیشن در ایران به جهان نسبت یك به 30 است.
وی توضیح داد: كسانی كه بودجههای فرهنگی در اختیار دارند و اساساً حكمرانی فرهنگی در حوزه اقتصادی را به عهده دارند، اهمیت انیمیشن و تاثیر آن را در مصرف كودكان درك نكردند. كاری كه ما در مركز انیمیشن سوره میكنیم این است كه امسال «لوپتو» را اكران خواهیم كرد و از امسال اگر اتفاقی نیفتد، برنامهریزی میكنیم كه سالی یك انیمیشن سینمایی را اكران كنیم. بنابراین تا سال 1405 این قول را میدهم كه هرسال یك انیمیشن سینمایی را برای كودكان و نوجوانان ایرانی پخش كنیم. در مجموعه انیمیشن هم سریالهای مختلفی را تولید میكنیم كه از اواخر امسال روی آنتن تلویزیون خواهد آمد.