كارگردان نمایش «عقاب» گفت: این نمایش براساس شعر «عقاب» پرویز ناتل خانلری است كه برای آزادگی و شرافت انسانی تلاش میكند و گام برمیدارد.
ناصر آویژه، كارگردان نمایش «عقاب» در گفتوگو با برنامه «تماشاخانه» رادیو جوان درباره این نمایش كه در سالن قشقایی تئاتر شهر ساعت 19:45 دقیقه روی صحنه میرود، گفت: نمایش «عقاب» براساس شعر «عقاب» پرویز ناتل خانلری برای اجرا تنظیم شده است. نمایش درباره زبان حال كسانی است كه برای آزادگی و شرافت انسانی تلاش میكنند و گام برمیدارند.
آویژه بعد از درخواست از مخاطبان برای دیدن نمایش «عقاب» ادامه داد: «عقاب» را از این جهت انتخاب كردم كه واقعاً به آن اعتقاد دارم. یعنی از نوجوانی كه این شعر را میخواندم، تقابل زندگی طولانی با رذالت با زندگی كوتاه با شرافت برای من مسئله بود.
هم اشعار را زنده كردیم و هم زندگیشان كردیم
كارگردان نمایش «عقاب» در پاسخ به این سوال كه چرا در نمایش از موسیقی استفاده شده، توضیح داد: چون موضوع نمایش شعر است و شعر منظوم است. ما هم عین اشعار استاد خانلری را استفاده كردیم. در جاهایی استفاده از موسیقی به صورت آوازی و جاهای دیگر به صورت دیالوگ بوده است. مخاطب هم با نمایش ارتباط برقرار كرده و اینگونه نبوده كه بگوید زبان كار چقدر سخت است. ما سعی كردیم هم اشعار را زنده كنیم و هم زندگیشان كنیم.
«عقاب» شبیه اپرت است
وی با بیان اینكه شاید نمایش «عقاب» در دسته موزیكال دستهبندی نشود، بیان كرد: این نمایش تا حدودی شبیه اپرت است[ اپرت گونهای از نمایش است كه آواز فراوان دارد]. چون بازیگر روی صحنه به صورت زنده میخواند. ولی حركت موزون نداریم. در كارهای موزیكال موسیقی با حركات همراه است كه برای ما اینگونه نیست. یعنی سعی كردیم ارتباطی را بین ادبیات و نمایش داشته باشیم. من اسم اینكار را نقل مدرن گذاشتم. یعنی ما نقلی را به صورت مدرن و همراه با درام بیان میكنیم.
ما «عقاب» را روی صحنه به تصویر كشیدیم
امیرحسین انصافی، آهنگساز و نوازنده نمایش «عقاب» درباره این اثر نمایشی گفت: نمایش «عقاب» برگرفته از یكی از منظومههای بنام ادبیات فارسی در سرودههای دكتر خانلری است كه وقتی به كلیت شعر نگاه میكنید و میبینید یك مثنوی و داستان ایرانی را روایت میكند، خواه ناخواه به سمت اجرای كهن ایرانی میرویم. حالا ما نمایش میدانی را بر روی صحنه به تصویر كشیدیم. به همین دلیل، ماهیت اجرای نمایش اجرای میدانی است. فضای صحنه فضای رئال و اتفاق، ناشی از برخورد دو آدم در یك میدانگاه است. نمایش هم شكل بداههگویی دارد.
موسیقی راوی نمایش است
انصافی ادامه داد: در این نمایش موسیقی گام به گام اشعار و موقعیتها پیش میرود. حتی جاهایی كه موسیقی نداریم، لحن و ضربآهنگ دیالوگها از پسزمینه موسیقی و الگوهای موسیقایی نمایش ایرانی - سنتی بهره میگیرد. شخصیت كلاغ ما در یك جاهایی اشقیاخوانی میكند. در صحنههایی كه مثنوی روایت میكند، روایت بر دوش شخصیت چهارم یعنی موسیقی است. موسیقی راوی نمایش ماست. طبیعتاً باید در این فضا موسیقی ایرانی را بكار برد و با همان شكل و شمایل موسیقی نمایش میدانی و ایرانی حركت كرد.
برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای بعد از 7 سال
بعد از گفتوگو عوامل نمایش «عقاب» حسن رونده، مدیر هماهنگی تئاتر استانهای اداره كل هنرهای نمایشی درباره علت برگزار نشدن جشنواره منطقهای تئاتر گفت: از سال 1393 كه آخرین دوره جشنواره تئاتر منطقهای برگزار شد، مدیران وقت تصمیم گرفتند به دلایل خودشان جشنواره منطقهای را برگزار نكنند. یكی از دلایل بحث مالی بود كه هزینههای زیادی برای اسكان و پذیرایی انجام میشد و استانها با این مضیقه روبه رو بودند. بخش دیگر آن این بود كه استقبال خوبی از جشنواره، گروههای نمایشی و تولیدات در استانهای میزبان نمیشد و فقط خود گروههای نمایشی كارهای خودشان را میدیدند.
كرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس میزبان جشنواره تئاتر مناطق كشور شدند
رونده با بیان اینكه این عوامل دست به دست هم داد تا جشنواره منطقهای با سكوت 7 ساله مواجه شود، ادامه داد: باتوجه رویكرد دولت و تغییرات جدید در اداره كل هنرهای نمایشی و مكاتباتی كه انجام دادیم، 12 استان برای میزبانی به ما اعلام آمادگی كردند. در نهایت بعد از سفرهای شبانهروزی و صحبت با استانداران، مدیران كل، فرمانداران و ... چهار استان شرایط ما را پذیرفتند و میزبان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق كشور شدند. این استانها كرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس هستند.