تماشاخانه پنج شنبه ها از ساعت 17:30 به مدت 30 دقیقه

رادیو جوان

تماشاخانه

هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند

رهبر گفت: مقوله هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند. به همین دلیل، ابتدا باید حمایت دولتی صورت بگیرد، تا بعد بخش‌ خصوصی راضی به سرمایه‌گذاری شود.

1401/11/01
|
10:59
|


امین رهبر، دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در برنامه «تماشاخانه» رادیو جوان در پاسخ به این سوال كه رادیو تئاتر چند سال است شروع به كار كرده، گفت: رادیو تئاتر از سال 1385 در جشنواره فجر شروع به كار كرد، ولی سال 1391 یا 1392 تا سال 1397 بود كه بنا‌به خواسته‌های بعضی مدیران وقف رادیو نمایش، اداره كل هنرهای نمایشی و تصمیم‌گیران جشنواره فجر تعطیل شد.

رهبر ادامه داد: وقتی آقای برهانی مرند سال 1397 دبیری جشنواره فجر را پذیرفتند، این بخش را در جشنواره فجر احیا كردند‌. از سال 1397 تا امسال جشنواره فجر بخش رادیو تئاتر را به صورت جدی دنبال می‌كند. امسال 83 اثر ارسال شد كه بیشتر آن‌ها از مراكز استان‌ها بود.

دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینكه حدود هفت اثر از تهران و بقیه آثار از استان‌ها بوده، افزود: نمایش رادیویی یكی از گونه‌های الف برنامه‌سازی رادیوست و به دلیل بُعد قصه‌گویی و دراماتیك آن بیشتر تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا می‌توانیم در بخش رادیو تئاتر یا نمایش رادیویی كارهای مشاركتی انجام دهیم و بخش حمایتی جذب كنیم، توضیح داد: اینكار به یك تلاش مستمر و حمایت دو طرفه نیاز دارد. هم از طرف كسی كه می‌خواهد اسپانسر باشد، هم از طرف شخصی كه می‌خواهد اسپانسر را راضی نگه دارد. مقوله هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند. به همین دلیل، باید ابتدا در این بخش‌ها حمایت دولتی صورت بگیرد، تا بعد بخش‌های خصوصی را راضی كنیم تا به سمت اینگونه اجرا بیایند.

رهبر در پاسخ به این سوال كه آیا فكری در اینباره شده، افزود: بله، الان آقای سوهانی، مدیر رادیو نمایش با چند سالن‌دار رایزنی‌های زیادی كردند. بعد از جشنواره فجر قرار است منتخبین جشنواره اجرای عموم داشته باشند. ولی باید از گروه‌ها حمایت شود و صرف اینكه سالن را می‌گیریم و بلیت فروشی را در اختیار گروه‌ها می‌گذاریم، كفایت نمی‌كند. ما باید از گروه‌ها حمایت مالی كنیم.

دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به این سوال كه آیا جوانان در این حوزه‌ها جذب می‌شوند، بیان كرد: نمایش رادیویی جایگاه با ثبات خودش را دارد و با قدرت مسیر خود را ادامه می‌دهد. مقوله رادیو تئاتر برگرفته از نمایش رادیویی و تئاتر است و گونه نوظهور محسوب می‌شود. امكان دارد رادیو تئاتر بین عموم جا نیفتاده باشد. ولی جشنواره فجر از سال 1385 تا الان نشان داد كه این گونه نوظهور مخاطبان خاص خود را دارد.

وی با اینكه اگر رادیو تئاتر بخواهد اجرای عموم داشته باشد و مخاطبین عموم را راضی نگه دارد، فعلاً امتحان نشده است، توضیح داد: بجز در دوره‌ای كه اساتید نمایش رادیویی مانند آقای برهانی مرند، مرحوم شجره و ... در خانه هنرمندان اجراهای تك گذاشتند و شنیدم مخاطب عام از اینگونه اجراها استقبال كرده است، بعد از آن رادیو تئاتر مختص جشنواره‌ها بوده و جشنواره فجر و اداره كل هنرهای نمایشی رادیو متولی این گونه بوده است.

رهبر درباره بحران مخاطبین تئاتر تصریح كرد: باوجود اینكه قیمت بلیت‌ها حق گروه‌های تئاتری است، ولی تا‌حدودی برای قشرهای متوسط و كارمند گران محسوب می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا با بحران مخاطب رو‌به‌رو باشیم.

بخش دیگر برنامه به جشنواره اردیبهشت اختصاص داشت و مهدیه قربانی، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشكده هنر دانشگاه دامغان و دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر اردیبهشت درباره این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر اردیبهشت جشنواره سراسری است كه هرساله به میزبانی دانشكده هنر دانشگاه دامغان برگزار می‌شود‌. دانشجویان مختلف سراسر كشور می‌توانند در این جشنواره شركت كنند.

قربانی ادامه داد: جشنواره اردیبهشت تنها جشنواره‌ای است كه در شهرستان برگزار می‌شود و به صورت سراسری در زمینه تئاتر دانشجویی فعالیت می‌كند. ششمین دوره سراسری تئاتر اردیبهشت از 31 اردیبهشت 1401 تا چهارم خرداد همین سال در دانشگاه دامغان به صورت حضوری برگزار شد و دبیرخانه جشنواره در دوره ششم 370 اثر در بخش‌های مختلف تئاتر صحنه‌ای، تئاتر آلترناتیو، نمایشنامه‌نویسی و نمایش رادیویی دریافت كرد. بخش صحنه‌ای و آلترناتیو به صورت حضوری برگزار شد و سایر بخش‌ها مجازی داوری و ارزیابی شدند‌.

دسترسی سریع
تماشاخانه