از ساعت به مدت

رادیو جوان

منحصر به فرد

برمهانی: تحول شعار اصلی دوره جدید ریاست صداوسیماست/ اصل تحول باید در فیلم و سریال اتفاق بیفتد

معاون سیمای رسانه ملی گفت: اصل تحول باید حوزه نمایشی یعنی فیلم و سریال اتفاق بیفتد. چون تلویزیون بیشتر مصرف‌كننده سریال است و كمتر فیلم مصرف می‌كند. وقتی از بازسازی انقلابی در ساختار صحبت می‌كنیم، تحول در آنتن را سخت خواهد كرد.

1401/08/18
|
11:46
|

محسن برمهانی، معاون سیمای سازمان صداوسیما در برنامه «منحصر به فرد» رادیو جوان درباره تحول در صداوسیما گفت: تحول شعار اصلی و جدی دوره جدید ریاست سازمان صداوسیماست. منظور از تحول هم در محتوا و هم در سازوكارهاست. یعنی آن‌چیزی كه مردم از آنتن رسانه ملی می‌بینند، باید تغییر كند كه بخشی از این موضوع به جذابیت آن برمی‌گردد. از طرفی، سازوكارهای داخلی سازمان صداوسیما باید تغییر كند.

برمهانی ادامه داد: یك بندی در سند تحول سازمان صداوسیماست كه می‌گوید توجه به خطوط سبز به جای توجه به خطوط قرمز، یا در كنار خطوط قرمز به خطوط سبز هم توجه شود. ما همیشه در سازمان صداوسیما به یاد داریم كه وقتی می‌پرسیدند این برنامه خوب است یا بد، می‌گفتیم كه این برنامه ضد نظام جمهوری اسلامی و ترویج‌كننده فساد نیست و ارتباط شخصیت‌ها در اثرهای نمایشی به گونه‌ای نیست كه تصویر بدی را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به تعبیر وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صدا‌و‌سیما افزود: به تعبیر ایشان در این‌سال‌ها حجم زیادی سریال ساختیم و تعداد كمی از آن‌ها واجد شرایط خطوط سبز هستند. یعنی شما ببینید زن مومن انقلابی كجاست؟ جوان مومن انقلابی كجاست؟ به هرحال، این موضوعات شعار انقلاب است. آیا زن مومن انقلابی و جوان مومن انقلاب خودش را در تصویر تلویزیون دیده است؟ یا معیاری در تلویزیون وجود داشته كه این معیار بتواند نسل‌های مختلف را جذب كند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا بازنمایی جوان مومن انقلابی در قاب تلویزیون و توجه به خطوط سبز با جذابیت همراه است، توضیح داد: حتماً همینطور است. بحث اول در درام و داستان‌سرایی جذابیت قصه است و اینكه شخصیت‌ها داخل داستان چگونه هستند، بحث دوم است. ما اگر بحث سرگرمی‌ مخاطب را نداشته باشیم، اصلاً مخاطبی نخواهیم داشت.

برمهانی توضیح داد: عرض بنده نافی بُعد سرگرمی تلویزیون نیست. اصل تلویزیون و رسانه سرگرمی است. ما وقتی نماز جمعه را پوشش می‌دهیم، اگر در قاب تصاویر، كارگردانی تلویزیون و جا‌به‌جایی تصاویر جذابیت را نداشته باشیم، نماز جمعه دیدنی نخواهد بود.

معاون سیمای رسانه ملی در پاسخ به این سوال كه مشكل از كجا بوده كه چنین آثاری را كمتر شاهد بودیم، افزود: من از دوران نوجوانی‌ام وارد فضای حرفه‌ای فرهنگی - هنری شدم. مدل مشی‌ام هم به گونه‌ای بود كه چفیه می‌انداختم. آن موقع‌ها (دهه هفتاد) مرز مشخصی نبود و چه بسا منی كه چفیه می‌انداختم، ممكن بود بخاطر فضای غالب فرهنگی كشور به سمت جریان روشنفكری حوزه فرهنگ بلغزم.

وی تصریح كرد: به نظرم از سال 1388 جبهه فرهنگی انقلاب تبلور پیدا كرد و گفتمان‌محور شد یا گفتمانش به درستی معرفی شد. به هرحال، با رسانه‌ای سر‌و‌كار داریم كه از ابتدای شكل‌گیری‌اش در آن فضا رشد كرد و قائل به گفتمان نبود. آن زمان می‌گفتیم حرف خوب بزنیم و فیلم دفاع مقدسی بسازیم. بعدها فهمیدیم كه فیلم دفاع مقدس می‌تواند ضد جنگ باشد. بعدها فهمیدیم سریالی كه تمامی خطوط قرمز ما را رعایت كرده، می‌تواند بنیان‌های فكری انقلاب را بزند.

برمهانی درباره نتایج یك سال تحول در رسانه ملی گفت: اصل تحول باید حوزه نمایشی یعنی فیلم و سریال اتفاق بیفتد. چون تلویزیون بیشتر مصرف‌كننده سریال است و كمتر فیلم مصرف می‌كند. وقتی از بازسازی انقلابی در ساختارها صحبت می‌كنیم، طبیعتا تا زمانی كه بازسازی انقلابی در ساختار صورت نگیرد، تحول در آنتن سخت خواهد شد. اینكه مثالی می‌زنند كه فلان شبكه غربی با 700 نیرو اداره می‌شود، این‌گونه نیست. یكی از این شبكه‌ها كه خیلی به دشمنی با ما می‌پردازد، نیروهایش 10 برابر تعداد نیروی‌های آرشیو صداوسیماست. البته در بعضی از بخش‌های سازمان صداوسیما به شدت تراكم نیروی انسانی داریم و در بعضی از بخش‌های این سازمان به شدت فقر نیروی انسانی را شاهد هستیم.

وی به مشكلات جذب كاركنان صداوسیما اشاره كرد و افزود: مشكلات بعدی به بوروكراسی‌های اداری برای پرداخت مالی برمی‌گردد. مدیر شبكه من حق پرداخت پول علی‌الحساب به هیچ‌كس ندارد و قانون نمی‌گذارد این اتفاق رقم بخورد. او باید طرحش را بیاورد، طرحش در شورای طرح و برنامه تصویب شود، بعد در شورای برآورد، برآورد صورت گیرد، در مركز طرح و برنامه كد را دریافت كند، اگر برآوردش شاخص باشد، باید تصویب شود و ... تا به مرحله عقد قرارداد برسد.

معاون سیمای سازمان صداوسیما گفت: عقد قرارداد هم به تهیه‌كننده ربط دارد. بعضی از تهیه‌كنندگان جوان ما امكان عقد قرارداد به شكل قانونی ندارند. چون نمی‌توانند ضمانت‌نامه بانكی تهیه كنند و سازمان صداوسیما این مسائل را به سختی حل می‌كند تا بتوانیم با این عزیزان كار كنیم. این مسائل قابل حل است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد این پروسه را با راه‌اندازی موسسات غیر دولتی مثل فارابی حل كرده است. فارابی برای حمایت از یك فیلم این سازوكار را ندارد و با یك تصمیم‌گیری قرارداد عقد می‌كند.

برمهانی با بیان اینكه این قواعد روز به روز سخت‌تر می‌شود، افزود: این‌ها مسائلی است كه اگر حل شود، سرعت و كیفیت بیشتر خواهد شد و نوع مواجهه با یك تولیدكننده اثر هنری حرفه‌ای‌تر خواهد شد. البته این‌ موضوعات بهانه‌هایی برای كار نكردن نیست.

مدیر كل سابق تأمین و رسانه‌ی بین‌الملل سیما در پاسخ به سوال محمد‌ صالح مفتاح، مجری برنامه در پاسخ به این سوال كه آیا با این وضعیت تولید می‌توان در بازارهای خارجی سهم جدی داشت، گفت: به عنوان مثال، انیمیشن «پسر دلفینی» با مدل حرفه‌ای پیش رفت. شما اگر این مدل را در حوزه‌های نمایشی پیش ببرید، موفق نمی‌شوید. چون انیمیشن ساحت متفاوتی دارد. شما به عنوان ایرانی راحت‌تر می‌توانید در رسانه انیمیشن بیش از آثار نمایشی با لحن بین‌المللی صحبت كنید. ما در آثار رسانه‌ای لحن بین‌المللی را بلد نیستیم.

دسترسی سریع
منحصر به فرد