محمدعلی زلفی گل گفت: بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی جزو برنامههای وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است و و از ظرفیت مركز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهیم كرد.
محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با رادیو جوان در برنامه «خط آزاد» درباره مهمترین اقدامات وزارتخانه گفت: یكی از اقدامات اساسی كه در طول یكسال گذشته انجام شده، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری است. وظیفه این صندوق حمایت از آموزش، پژوهش و فناوری در كل كشور است. این صندوق ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است كه ریاست آن را رئیسجمهور به عهده دارد.
زلفی گل با بیان اینكه اعتبارات این صندوق از محل اعتبارات پژوهشی شركتهای دولتی، سازمان برنامه و بودجه تامین میشود، ادامه داد: امیدواریم كه بتوانیم در سال 1402 میزان حمایت در بخش آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری را توسعه دهیم.
وزیر علوم با اشاره به اینكه شفافیت اداری در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری حاكم است، افزود: به این ترتیب، مركز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارتخانه مكلف شد كه به شهروندان بابت تقاضا و نامهای كه داشتند، آدرس ارسال كند تا آنها در جریان روند نامه قرار گیرند. همچنین، وزیر علوم و مدیران بالادستی میتوانند كارمندانشان را براساس عملكردی كه دارند، ارزیابی كنند. بنابراین، رصد و پیگیری امور با شفافیت پیش میرود و بخش عمدهای از بروكراسی اداری غیرضرور حذف میشود.
محمدعلی زلفی گل درباره بحث آموزش گفت: آموزش شامل سه ركن اصلی از جمله 1. یاددهنده (استاد) 2. یادگیرنده (دانشجو) 3. محتوای درسی است. برنامهریزی كردهایم كه برای هر سه ركن آموزش اصلاحاتی را انجام دهیم. در بخش یاددهنده و هیئت علمی طرح منش استادی، مهارتهای ناب شاگردپروری را برنامهریزی كردیم. اعضای هیئت علمی كه برای اولین بار با این سمت مشغول به كار میشوند، باید با دورههای معلمی و مهارتهای معلمی آشنا شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با رادیو جوان ادامه داد: در بخش محتوای درسی، مهارتمحوری و بازنگری در سرفصل دروس جزو برنامههای ماست. اینكه شیوهنامه تالیف كتب درسی باید بر چه اساسی انجام شود، معرفی اسطورهها، مهارتپروری، ارجاعدهی و سوالات در متن و ... باید چگونه باشد. این بخش را به موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی واگذار كردیم تا به عنوان كار تحقیقاتی این شیوهنامهها تالیف شوند.
زلفی گل با بیان اینكه برای بازنگری در محتوای درسی از ظرفیت مركز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهد شد، افزود: بنابراین شیوهنامه جامعی برای دانشگاهها ارسال میشود و از از این به بعد كتابهایی كه تالیف میشوند، باید دارای این چارچوب باشد تا به عنوان مرجع درسی انتخاب شوند.
وزیر علوم با بیان اینكه از ظرفیت مصوبات سفر رئیس جمهور برای آموزش عالی استفاده كردیم، خاطرنشان كرد: چند هزار میلیارد تومان برای پروژههای نیمه تمامی كه پیشرفت فیزیكی بالای 50 درصد داشتند، درنظر گرفتیم. امیدواریم كه بتوانیم تعداد قابل توجهی از پروژههای نیمه تمام را به سرانه آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، رفاهی و ورزشی دانشگاهها اضافه كنیم.
زلفی گل با اشاره به اینكه در دنیا برای دانشمندان كارنامه علمی درست میكنند و وضعیت علمی آنها را مشخص میكنند، گفت: ما چنین پایگاهی را برای دانشمندانمان نداشتیم كه تصمیم گرفتیم این درگاه را با نام درگاه آشنایی با نخبگان و آیندهسازان ایجاد كنیم. امیدواریم كه با تاسیس این سامانه بتوانیم برای هر استاد دانشگاه و آدم توانمند صفحه خانگی ایجاد كنیم. همچنین، وزارتخانه برای ارائه خدمات الكترونیك فعال برخورد كرده تا شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را دریافت كنند.