یك پرونده یك روایت سه شنبه ها از ساعت 23:00 به مدت 45 دقیقه

نرم‌افزار شاد پای كلاهبرداری از مردم را باز كرد

شگرد مجرمان سایبری در این قسمت از مستند «یك پرونده یك روایت» به این صورت بود كه مجرمان بعد از دریافت كد ارسالی در نرم‌افزار شاد، به اطلاعات كاربران دسترسی پیدا می‌كردند.

1401/05/15
|
16:20
|

این قسمت از مستند رادیویی «یك پرونده یك روایت» به پرونده‌ای پرداخته شد كه مجرمان سایبری با استفاده از نرم‌افزار شاد اطلاعات كاربران را هك می‌كردند تا بتوانند با مخاطبین‌ آن‌ها ارتباط برقرار كنند و مبالغی را دریافت كنند.


سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره كلاهبرداری سایبری گفت: یكی از شگردهایی كه در حوزه فضای سایبر شاهد هستیم، شگرد مهندسی اجتماعی است كه مجرمان سایبری می‌توانند به راحتی حریم خصوصی ما را نقض كنند؛ چراكه این روش هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد و آن‌ها می‌توانند طعمه‌های خود را به راحتی شكار كنند.


رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: شگرد این پرونده به این صورت است كه متهمان در شبكه‌های اجتماعی به خصوص نرم‌افزار شاد، خود را پشتیبان سایت معرفی كرده و اعلام می‌كردند كه اگر نرم‌افزار خود را به‌روز‌رسانی نكنید یا رمز حساب كاربری خود را وارد نكنید، نرم‌افزار شما هك یا غیر‌فعال می‌شود.


به گفته سرهنگ معظمی گودرزی، به هر طریقی دلهره و نگرانی را برای كاربر ایجاد می‌كردند. در ادامه این روش، نرم‌افزارهای دیگر كاربر را هم فعال می‌كردند. به عنوان مثال، با شماره كاربر، تلگرامش را بالا می‌آوردند. در مرحله‌ای كه رمز برای كاربر ارسال می‌شد، مجرمان درخواست می‌كردند كه پیامك ارسالی را بخوانید تا به‌روز‌رسانی انجام شود. در حالی كه پیامك‌های ارسالی كلید ورود به نرم‌افزار هستند.


رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: زمانی كه پیامك ارسالی را در اختیار كلاهبردار قرار دهید، احراز هویت صورت می‌گیرد و در قدم بعدی نرم‌افزار بر روی سیستم فرد مهاجم بالا می‌آید و ممكن است به اسم مالباخته از خیلی‌های دیگر كلاهبرداری شود. از طرفی، وقتی كلاهبردار به شبكه اجتماعی فرد دسترسی پیدا كند، حریم خصوصی فرد نقض شده و در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.


متهم نفر اول درباره جزئیات كلاهبرداری این پرونده گفت: در نرم‌افزار شاد به مردم پیام می‌دادیم كه برای به‌‌روز‌رسانی نرم‌افزار باید وارد برنامه‌ای شوند. این افراد اطلاعاتشان را وارد می‌كردند، ما هم حساب‌شان را خالی می‌كردیم. شماره تلفن همراه افراد هم از طریق سایت و در ازای پرداخت پول دریافت می‌كردیم.


این متهم ادامه داد: بعد از نصب برنامه جعلی، دسترسی‌ها به ما داده می‌شد ولی در عین حال، دسترسی كاربران به نرم‌افزارشان قطع می‌شد. از همین طریق به مخاطبان این كاربر كه از سوی ما هك شده، درخواست مبلغ می‌كردیم و شماره كارت‌های اجاره‌ای را ارسال می‌كردیم.


به گفته این متهم، یك‌سری كارت‌های بانكی اجاره‌ای داشتیم تا بتوانیم پول‌های واریزی را دریافت كرده و خرید را انجام دهیم. برای خرید هم از دو روش استفاده می‌كردیم، یا سكه می‌خریدیم یا ارز دیجیتال تهیه می‌كردیم.

سرهنگ معظمی گودرزی درباره كلاهبرداری سایبری در پایان توصیه‌ای به شهروندان كرد و ادامه داد: در این پرونده صرفاً بحث مالی از شهروندان مطرح بود. درحالی كه پرونده‌های مشابهی هم هستند كه با این شیوه تصاویر اشخاص و اطلاعات خصوصی‌شان را سرقت كرده و از این طریق باج‌گیری می‌كنند. به شهروندان توصیه می‌كنیم كه در همه شبكه‌های اجتماعی فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای را انجام دهند. با فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای لایه‌ی امنیتی اضافه‌ خواهد شد و مجرمان سایبری نمی‌توانند به راحتی به حریم خصوصی ما دسترسی پیدا كنند.

به گفته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، باید قبل از هرگونه درخواست نامعقول به صورت تلفنی یا روش دیگر تاییدیه بگیرید؛ چراكه ممكن است نرم‌افزار فرد طرف مقابل هك شده باشد. به این ترتیب مهاجمان هم می‌توانند وجوهاتی را از شما دریافت كنند و هم حریم خصوصی شما در اختیارشان قرار بگیرد. راه ارتباطی با پلیس فتا هم از طریق سایت پلیس فتا به نشانی https://cyberpolice.ir است كه می‌توانند به بخش ارتباط با ما مراجعه كنند.


سرهنگ معظمی گودرزی به راه‌های ارتباطی دیگر اشاره كرد و افزود: خط تلفن 096380 هم به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم هستند. همچنین، تلفن 110 آماده شنیدن درخواست شهروندان است. در تهران بزرگ هم مردم می‌توانند به صورت حضوری مراجعه كنند.


مستند رادیویی «یك پرونده یك روایت» با محوریت بازگو كردن پرونده مجرمان و با هدف كاهش وقوع جرائم در سطح جامعه به بررسی پرونده‌ها پرداخته است و از طریق شبكه رادیو جوان و به تهیه‌كنندگی مجتبی حسنی به گوش مخاطبان می‌رسد. این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت 22 پخش می‌شود.

دسترسی سریع
یك پرونده یك روایت