محمدامین همدانی گفت: در روسیه حدود پنج سالی میشد كه دفتر راه انداخته بودیم، تصمیم گرفتیم كه اكرانش را آنجا انجام دهیم. به همین دلیل، دوبله خوبی را برای انیمیشن در روسیه انجام دادیم. اگر الان از كودكان روسیه درباره پسر دلفینی بپرسید، فكر م
به بهانه اكران انیمیشن پسر دلفینی، برنامه «سینماچی» رادیو جوان این هفته به بررسی این انیمیشن موفق پرداخت. محمدامین همدانی، تهیهكننده انیمیشن پسر دلفینی، در پاسخ به این سوال كه خیلی وقت است كه مشغول این انیمیشن هستید، گفت: حدود 150 تا 200 نفر در ایران برای ساخت فیلم سینمایی انیمیشن به مدت دو تا سه سال كار میكنند تا یك فیلم 90 دقیقهای تولید شود.
تهیهكننده انیمیشن پسر دلفینی ادامه داد: بعد از اینكه فیلم قبلیمان در سال 1394 در جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت كرد، ایده انیمیشن به ذهنمان رسید و حدود دو تا دو و نیم سال برای داستان وقت گذاشتیم. اواسط سال 1397 هم برای پیشتولید تا تولید این انیمیشن زمان گذاشتیم.
وی در پاسخ به این سوال كه زیرساختهای انیمیشنسازی در ایران به نسبت جهان به چه صورت است، گفت: ما خیلی مشكل زیرساخت در كشور نداریم. البته از لحاظهای دیگر به نسبت سایر كشورها تفاوتهای عجیب و غریبی داریم. معمولاً عدد تمام شده یك انیمیشن در ایران حدود 1000 برابر كمتر از انیمیشنی است كه در سایر كشورها تولید میشود. به همین دلیل، برای اینكه یك فیلم به خارج از ایران فرستاده شود و به یك اكران خود برسد، باید به همان اندازه هزینه تولید، هزینه پكیج، بازاریابی و ... شود.
كودكان روسیه فكر میكنند فیلم در روسیه تولید شده
محمدامین همدانی درباره اینكه چرا این انیمیشن سر از روسیه درآورد، افزود: خب در ایران با همهگیری كرونا و تعطیلات مدارس روبهرو بودیم. به همین دلیل سینمای كودك چندان موفق نبود. از آنجایی كه در روسیه حدود پنج سالی میشد كه دفتر راه انداخته بودیم، تصمیم گرفتیم كه اكرانش را آنجا انجام دهیم. به همین دلیل، دوبله خوبی را برای انیمیشن در روسیه انجام دادیم. اگر الان از كودكان روسیه درباره پسر دلفینی بپرسید، فكر میكنند كه فیلم در روسیه تولید شده است.
وی در پاسخ به سوال مجری كه چه مدت فیلم بر روی پرده روسیه بود، گفت: كشور روسیه برخلاف ایران مدت زمان كمی را برای اكران درنظر میگیرد. تقریباً هر فیلم جدیدی كه بر روی پرده سینما میآید، بیشتر از دو هفته نمیشود.
اكران در 2700 سالن سینمای روسیه
تهیهكننده انیمیشن پسر دلفینی درباره میزان فروش این انیمیشن گفت: 1.7 میلیارد دلار در گیشه روسیه فروختیم. در پلتفرمها و تلویزیون هم نزدیك یك میلیارد تومان فروختیم. از آنجایی كه فیلم در 2700 سالن سینما در حال اكران بود، به عدهای مبلغی پرداخت كردیم كه تا بچههای روسی بازخوردشان را به ما بگویند. حتی ستارههای موسیقی و سینما روسیه هم به همراه كودكانشان میآمدند و فیلم را میدیدند.
محمدامین همدانی با بیان اینكه در روسیه جایزه بزرگی را به نام آرتك را به دست آوردیم، افزود: كمپی از سال 1926 راه افتاده كه كودكان با استعداد روسیه و تعدادی از كشورهای آسیای میانه در كمپ شركت میكنند و از آثار اكران شده رای میگیرند. فیلم ما هم از بین تمام كارهای روسیه انتخاب شد.
وی درباره اكران انیمیشن پسر دلفینی در سایر كشورها توضیح داد: كشورهایی مانند كره جنوبی، اسپانیا، تایوان، مغولستان و اندونزی در حال آمادهسازی برای اكران هستند. در كشورهایی مانند چین و كشورهای عربی هم در حال آمادهسازی برای قراردادهایشان هستیم.
تهیهكننده انیمیشن پسر دلفینی درباره روزهای اولیه اكران این انیمیشن در ایران گفت: در افتتاحیه هفته گذشته پخشكننده فكرش را نمیكرد كه با كمبود سالن مواجه شویم و ما گفتیم كه در افتتاحیه كشور روسیه 2000 نفر نشسته بودند. خلاصه اینكه تا پنج سالن تماشاچی داشتیم و برای بقیه ظرفیت تماشا وجود نداشت. بنابراین فقط در روز افتتاحیه هزار و 50 بلیت فروختیم كه قابلیت بیشتر از این را هم داشت.
انیمیشن در ایران برخلاف سینما تولد منطقی و درستی داشت
در ادامه گفتوگو، سید محمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پاسخ به این سوال كه چرا سراغ ساخت انیمیشن نمیرویم، گفت: انیمیشن در ایران تولد منطقی و درستی داشت. برخلاف سینما كه ناقص متولد شد، انیمیشن روندی را طی كرد كه به مرور شاهد بروز و ظهور استعدادهایی بودیم كه قصه خودشان را بدون لكنت را بیان كردند. استعدادهای عجیبی برای ساخت انیمیشن در كشور داریم كه در حال مهاجرت به سایر كشورها هستند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: علاوهبر اینكه ساخت انیمیشن گران است، زمینه نزدیكی هم با ساحت تخیل دارد. انیمیشن تمامی عناصر خیالی را شكل میدهد و از لحاظ فلسفی به تمایل ذاتی انسانها نزدیك است.
ژاپن با انیمیشن بر روی حوزه ورزش تاثیر گذاشت
سید محمد حسینی درباره ساخت انیمیشنهای ژاپنی و تاثیرگذاریاش بر نسل جدید ادامه داد: ژاپن با ساخت انیمیشنهایش بر روی حوزه ورزش تاثیرگذاشت و باعث رشد جدی در ورزش ژاپن شد. در حوزه آموزش هم به معلمان و آموزش و پرورش یاد داد كه چگونه میتوانند پند، اندرز و حكمت را به نسل جوان آموزش دهند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب با بیان اینكه ژاپن بعد از پیشرفتی كه در حوزه انیمیشنسازی داشت، با پسرفت روبه رو شد، افزود: كره، چین و هند سینمای خودشان را دنبال كردند ولی ژاپن به دنبال آن بود كه نظمی را كه در امریكا وجود داشت، دنبال كند.