سینماچی پنج شنبه ها از ساعت 21:00 به مدت 45 دقیقه

سال 68 زیر موشك باران تهران، مخاطب سینما چند برابر مخاطب فعلی بوده است

مدیر سینما آزادی گفت: اگر شیب نمودار مخاطبان سینما را از دهه 60 تا الان بررسی كنید، می‌بینید كه آمار مرتب رو به نزول بوده است. سال 68 زیر موشك باران تهران، مخاطب سینما شاید چند ده برابر مخاطب فعلی بوده است.

1401/04/12
|
21:46
|

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، در برنامه سینماچی از رادیو جوان مهم‌ترین عامل به سینما نیامدن مردم را پایین بودن كیفیت فیلم‌ها دانست و گفت: «سال 68 زیر موشك باران تهران، مخاطب سینما شاید چند ده برابر مخاطب فعلی بوده است».
نوروزی در پاسخ به پرسش علی مرادخانی مجری برنامه كه آیا مهم‌ترین دلیل سینما نیامدن مردم گرانی بلیت است، گفت: یكی از دلایل این است اما مهم‌ترین عامل كیفیت پائین آثار است
نوروزی بیان كرد: در دهه نود یك روندی در سینمای ما شروع شد، شما اگر شیب نمودار مخاطبان سینما را از دهه 60 تا الان بررسی كنید، می‌بینید كه آمار مرتب رو به نزول بوده است. سال 68 زیر موشك باران تهران، مخاطب سینما شاید چند ده برابر مخاطب فعلی بوده است.
او تصریح كرد: بخشی از آن به این خاطر بوده كه شاید آن زمان تنها تفریح موجود سینما بود، البته رشد رسانه‌های موازی با سینما یكی از دلایل است، ولی به نظر من در دهه 90، عمده‌ترین عاملی كه مردم را از سینما دور كرد، توهین به مخاطب بود. توهین به مخاطب به این معنا كه ما یك سری تبلیغات را برای یك فیلم تدارك می‌بینیم، مردم به سینما می‌آیند و چیز دیگری می‌بینند.
مدیر سینما آزادی گفت: بی‌نیازی به مخاطب در حوزه تولید و سود بردن تولید كنندگان در زمان تولید و نه در اكران و همچنین بی اهمیت بودن نظر مخاطب، سبب می‌شود كه هر چیزی كه دلشان می‌خواهد بسازند. سینمای ما مثل صنعت خودروسازی شده است كه واردات خودرو ممنوع است و دو شركت خودروساز می‌گویند آش كشك خاله است.
نوروزی با بیان اینكه راه حل بهبود وضعیت موجود طرح شناوری است گفت: مهم‌ترین و فوری‌ترین راه همین طرح شناوری است. مشكلات معیشتی مردم خیلی جدی‌تر شده است و باید راه حلی برای آن اندیشید. این می‌تواند مسكن كوتاه مدت باشد.
او در ادامه در پاسخ پرسش مجری برنامه سینماچی مبنی بر اینكه آیا از وقتی كه قیمت بلیت شناور شد، اقبال مردم به سینما بیشتر شده است، گفت: بله. دقیقا سه‌شنبه‌ها كه قیمت بلیت نیم‌بها است و روزهایی كه شناور است مخاطب رشد داشته است. اما تا ساختار تولید، نحوه نگرشمان به مخاطب و سیاست‌های ارشاد دگرگون نشود، ما نمی‌توانیم انتظار بهبود داشته باشیم. از طرفی هزینه‌های سینماها هم بالا رفته و برای ما هم كار سخت شده است.
نوروزی درباره صحبت مهران احمدی درباره اینكه باید تا دو سال دیگر كلك سینمای ایران را كنده بدانیم، گفت: «آقای احمدی ارجاعش بیشتر سیاست‌های ارشاد بوده تا وضعیت فعلی و به صدور پروانه‌های ساخت اشاره‌ داشته است. همین الان كه به میانه‌های ماه چهارم نزدیك می‌شویم، تولیدی در سینمای ایران نمی‌بینیم. جشنواره قرار است چطور برگزار شود، هنوز نمی‌دانم.
نوروزی سرنوشت سینمای ایران را تا دو سال آینده تعطیلی عنوان كرد و گفت: « با توجه به اشكالات عمده‌ای كه در بخش خصوصی در حوزه تولید وجود دارد، همچنین بی‌توجهی سیستماتیك نسبت به ساخت و توسعه زیرساخت و سیاست‌های فعلی در پیش گرفته شده، تا یكی دو سال آینده چیزی به اسم سینما باقی نمی‌گذارد.
او ادامه داد: «یك سری از دوستان در ارشاد فكر می‌كنند اگر ما حرفی می‌زنیم از روی مشكلی است، ولی خیر. یك صحنه‌ای وجود دارد، و یك عرصه‌ای پیش روی ماست این عرصه اقتضاهای خودش را نشان می‌دهد و ما آن چیزی كه داریم می‌بینیم را نشان می‌دهیم و حرفی از خودمان نمی‌زنیم. ما حتی نقد نمی‌كنیم، فقط توضیح می‌دهیم و نظر ما شخصی نیست.
نوروزی در آخر گفت: «شما الان در هرجای دنیا كه نگاه كنید سینما به معنای فیزیكی، دیگر معنایی ندارد. دوره سینماهای تك سالن و دو سالن گذشته است. مردم می‌خواهند وارد شاپینگ سنتر فرهنگی شوند. كنار سینما چیزهای دیگر هم می‌خواهند ببینند. كتاب فروشی، كافه یا هرچیزی، یعنی سینما از حالتی كه صرفا فقط فیلم در آن نمایش داده شود تحول پیدا كند. آیا این چیزها در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی محلی از اعراب دارد؟
برنامه سینماچی به تهیه كنندگی فاطمه شهبندی و سردبیری و اجرای علی مرادخانی، جمعه‌ها ساعت 16 از رادیو جوان پخش می‌شود.

دسترسی سریع
سینماچی