سینماچی پنج شنبه ها از ساعت 21:00 به مدت 45 دقیقه

آینده ترسناك سینما با حضور متاورس و پلتفرم های فیلم در جهان

با تمام شدن كرونا و بازگشت زندگی و به طبع آن سینما به شرایط عادی هنوز هم فیلم های سینمایی فروش درخشانی را تجربه نمی كنند و به گفته اهالی رسانه این كاهش فروش حاصل یك جریان جهانی ست كه ممكن است به فروپاشی سینما منجر شود.

1401/03/31
|
11:16
|

محمد مهدی عسگرپور عضو فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌كنندگان فیلم FIAPF و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در برنامه سینماچی 27 خرداد در مورد آینده سینما ایران و جهان و تاثیر متاورس بر روند فروش فیلم ها با علی مرادخانی گفتگو كرده است.

عسگرپور در گفتگو با علی مرادخانی مجری برنامه سینماچی در مورد كاهش فروش فیلم در سینمای ایران و جهان گفت: سال قبل از كرونا بحث كاهش فروش فیلم ها در سینما كم و بیش مطرح شد البته نه به این شدت اما امسال در FIAPF حتی بعضی از اعضا كه اروپایی ورشكستگی بخشی از سالن دارهای سینما را اعلام كردند. در واقع اعلام كردند كه با آمدن پلتفرم های جدید وضعیت تولید تغییر زیادی نكرده، اما در حوزه نمایش فیلم، سینماها به شدت آسیب دیده اند.

او ادامه داد: آن موقع من به دوستان، هم در خانه سینما و هم در وزارت ارشاد وقت در این مورد هشدار دادم اما ظاهراً آن زمان فروش فیلمهای ایرانی بد نبود و آنها فكر میكردند این گفته ها افسانه هایی است كه از غرب می آید و نباید جدی گرفته شود. با آمدن كرونا این وضعیت هم در ایران و هم در دنیا شدت گرفت و به سرعت روند فروش تغییر كرد. در اجلاس اینبار FIAPF بر اساس گزارشاتی از كشورهای مختلف مطرح شد حتی بعضی از كشورهای دیگر مثل ایالات متحده نیز درگیر این موضوع بودند و حتی ممكن است بیشترین سهم را در این ماجرا داشته باشند.

عسگرپور با بیان اینكه در FIAPF بحثی مطرح شد مبنی بر این كه ما نه‌تنها در سالن سینما بلكه اساسا در تولید دچار تحولاتی می‌شویم گفت: شاید به زودی البته نه یك یا دو سال بعد، ولی خیلی زود سینما دیگر به آن مفهوم قبلی، وجود نداشته باشد. امروزه بخش قابل توجهی از كسانی كه از محتوای صوت و تصویر استفاده می كنند كمتر از محصولات سینمایی استفاده می كنند و بیشتر به سمت سریال ها رفته اند.

عسگرپور در پاسخ به این سوال مجری برنامه سینماچی كه ما باید دقیق چشم انتظار چه چیزی باشیم توضیح داد:
گفتش كمی سخت است چون ما در نقطه ای داریم كه نمی دانیم با چیزی كه مواجه می شویم در پایان چه خواهد شد، اما بدانید با توجه به سرعت رشد تكنولوژی در دنیا، ممكن است به زودی با آثاری مواجه شویم كه بیننده بتواند خودش در نقش بازیگر حضور داشته باشد.

عسگرپور ادامه داد: ما در گذشته این تصور را داشتیم كه چیزی به نام پلتفرم داریم و فیلم از این پلتفرمها برای مردم نمایش پیدا می كند اما ظاهراً تكنولوژی شكلی پیدا كرده است كه خودش را به محتوا تحمیل می كند. امروزه راجع به دنیای متاورس خیلی گفته می شود ظاهرا اتفاقی شبیه به فیلم Ready player one در حال افتادن است و ما میتوانیم فیلمی كه در كشور دیگر اما در دنیای متاورس به نمایش گذاشته می شود را ببینیم و بعد آنجا راجع به این فیلم با اشخاصی كه از كشورهای دیگر آمده اند گفتگو كنیم، یعنی در واقع همگی وارد سینمای مجازی می شویم و حتی برای كسانی كه معتقدند كه فیلم روی پرده در سالن تاریك با چیز دیگری جایگزین نمی شود هم از طریق تكنولوژی راه حل ارائه داده اند و با عینك هایی كه می زنید به نظر كاملا در سالن سینما هستید.

عسگرپور با بیان این كه تكنولوژی جدید محتوای خودش را هم تولید می‌كند و ممكن سینما یا سریال حتی به آن مفهومی كه ما با آن مواجه شدیم نباشد تصریح كرد: نكته قابل توجه در این مورد این است كه آیا ما راجع این موضوعات فكر كردیم؟ در حال حاضر بخشهای فرهنگی كشور درگیر چه چیزهایی هستند و آیا برای ورود این تكنولوژی ها به مدارس آمادگی داریم؟ تقریباً هیچ آمادگی ندارم و این خیلی خطرناك است.

محمدمهدی عسگرپور در پایان گفت : من سعی كردم چیزی كه از آن اجلاس دریافت كردم را منتقل كنم شاید كسانی كه در حوزه آی تی كار می كنند بتوانند كمك كنند و بگویند كه ما بعد از این با چه چیزهایی مواجه خواهیم شد. امروزه خیلی از این كشورهای اروپایی در حال نوشتن قانون متاورس هستند اما ما در اینجا می گویم متاورس چیست؟ در آینده كه با این موضوع مواجه شویم، اولین كار معمولا پیدا كردن راه فیلتر است كه به ذهن ما می آید اما واقعیت این است كه بالاخره این تكنولوژی خواهد آمد و ما آمادگی نسبت به آن نداریم.


برنامه سینماچی، مجله سینمایی رادیو جوان است كه به تهیه كنندگی فاطمه شهبندی و اجرا و سردبیری علی مرادخانی، جمعه ها ساعت 16 روی آنتن می رود.

دسترسی سریع
سینماچی