وزیر راه و شهرسازی از ارسال نامه به دولت درخصوص نحوه شناسایی خانههای خالی خبر داد. خوب است دولت مركزی و شهرداری طی اقدامی مشاركتی این سامانه را راهاندازی و در روند اخذ مالیات از خانههای خالی گام بردارند.
بهگزارش گروه چندرسانهای رادیو جوان؛ وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی درباره 4 موضوع مربوط به حیطه مسوولیتش، از ارسال نامه به دولت درخصوص نحوه شناسایی خانههای خالی خبر داد. خوب است دولت مركزی و شهرداری طی اقدامی مشاركتی این سامانه را راهاندازی و در روند اخذ مالیات از خانههای خالی گام بردارند.
وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت« پروژه مسكن مهر پردیس» اعلام كرد:هماكنون برای تكمیل واحدهای باقیمانده و همچنین تامین همه خدمات زیربنایی و روبنایی به ازای هر واحد مسكونی در این شهر جدید 60 میلیون تومان اعتبار موردنیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه بحث مسكن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یك بحران برای پایتخت را دارد، گفت: در حال حاضر حدود 5 هزار میلیارد تومان كسری اعتبار برای تكمیل سایت مسكن مهر پردیس وجود دارد، این درحالی است كه تاكنون نیز اعتبارات بسیاری در راستای تامین خدمات روبنایی این مناطق در سطح كشور هزینه شده و دولت منابع لازم برای اجرای آن را ندارد. وی همچنین در تشریح اقدامات صورتگرفته از سوی دولت در بخش مسكن گفت: تقویت نظام تامین مالی مسكن و راهاندازی صندوق پسانداز مسكن بهعنوان مهمترین اقدامات دولت در حوزه مسكن قابل ذكر است؛ بدون شك دولت نباید تحت هیچ شرایطی بهصورت مستقیم به حوزه ساخت و ساز وارد شود، به این معنا كه دولت نباید حتی یك واحد مسكن بسازد. وی اضافه كرد: در حقیقت سیاست روشن ما عدم درگیری دولت مركزی در حوزه ساخت خانه است، دولت تنها باید از نهادهای اجتماعی در این مسیر حمایت كند و گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مسیر نیز كاملا موجود و قابل ارائه است.
آخوندی همچنین با اشاره به تردد بالای وسایل نقلیه بین تهران و حومه بیان كرد: در حالحاضر روزانه بین تهران – كرج حدود 326 هزار، تهران – ورامین 173 هزار، تهران – شهریار 171 هزار و تهران – ساوه 169 هزار وسیله نقلیه در حال تردد هستند كه همه نشان از نرخ رشد سالانه تردد در این محورها دارد كه جمعا به معنای تردد حدود 840 هزار وسیله نقلیه در محورهای ذكر شده است. وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه حمل و نقل حومهای تهران یكی از وضعیتهای بسیار چالشی در این استان بهشمار میرود گفت: وزارت راه و شهرسازی به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای بحث ساماندهی حمل و نقل حومهای قائل بوده و آن را پیگیری میكند كه متاسفانه هماكنون با خشكسالی عجیب منابع نیز روبهرو است.
وی با بیان اینكه ساخت پروژههای حمل و نقل حومهای بسیار سخت و گرانقیمت است گفت: با این وجود لزوما هزینه این پروژهها از حجم آزادراهی كه هماكنون تحتفشار بسیار زیاد در حال ساخت آنها هستیم بیشتر نخواهد بود، اما بحث حمل و نقل حومهای كه از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است، فاقد ردیف اعتباری است. به گفته وزیر راه و شهرسازی پس از سال 80 تاكنون، تقریبا برابر با جمعیت شهر تهران در خارج از شهر جمعیت ساكن شده است كه به عبارتی نشاندهنده 7/ 46 درصد ساخت و ساز غیرقانونی در این نواحی است. آخوندی همپیوندی حریمهای كلانشهر را در قالب یك مدیریت شهری مهمترین پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در رفع مشكلات ساخت و سازهای غیرقانونی و مسائل حریم شهری اعلام كرد.
انتهای پیام/