منهای نفت هر روز از ساعت در فواصل برنامه‌ها به مدت 5 دقیقه

رادیو جوان

منهاي نفت

مدیریت منابع كار اقتصاد به سایه رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام كرده كه برای شرایط جدیدی كه در اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی پدید خواهد آمد، «بودجه سایه» تنظیم شده است. "منهای نفت" بررسی می كند.

1397/04/11
|
09:30
|

به‌گزارش گروه چندرسانه ای رادیو جوان؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام كرده كه برای شرایط جدیدی كه در اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی پدید خواهد آمد، «بودجه سایه» تنظیم شده است. البته «بودجه سایه» در ادبیات برنامه‌ریزی عبارت و مفهوم رایجی مطابق با دیدگاه ایشان نیست و به‌نظر می‌رسد نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، انجام اقدامات مربوط به «اصلاح بودجه» متاثر از تحولاتی است كه قطعا به دلیل شرایط جدید در اقتصاد ایران ضرورت یافته و انجام خواهد شد.

اصولا هرچه نظام بودجه‌ریزی از استحكام، دقت و مبانی فنی و نظری قابل‌قبول در روش‌شناسی برخوردار باشد، از انعطاف‌پذیری لازم و قابلیت انطباق با شرایط محیطی و كارآیی هم برخوردار خواهد بود. اصلاح بودجه یكی از مراحل اصلی در فرآیندهای كلی نظام‌های بودجه‌ریزی است و در نظام بودجه‌ریزی در ایران كه تاثیر متغیرها و عوامل محیطی و برون‌زا بر فعالیت‌های اقتصادی داخلی تعیین‌كننده است، نظام بودجه‌ریزی باید از كارآیی لازم برخوردار باشد و قانون‌گذار تمهیدات لازم را برای اصلاح بودجه در موارد مختلف پیش‌بینی كرده باشد. حتی در ساختارهایی كه كاركرد نظام اقتصادی آنها اثرگذار بر محیط پیرامون و كاركرد تجاری و اقتصادی در سطح منطقه‌ای و جهانی است، اصلاح بودجه یا تعدیل برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در بسیاری موارد ضرورت می‌یابد. محصول نظارت (قبل از اجرا، حین اجرا وبعد از اجرا) بر بودجه به ترتیب امكان تدوین بودجه صحیح منطبق بر واقعیت‌ها و اهداف و مقاصد، اصلاح بودجه مصوب در مراحل اجرا و شناخت كم و كیف انحراف عملكرد از بودجه مصوب را فراهم می‌كند.

بودجه برنامه كوتاه مدت (یك ساله) است و در حد ایجاد تغییرات ساختاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیست، از این‌رو كیفیت روش‌شناسی آن هم تعیین‌كننده نحوه تنظیم و تصویب بودجه است.اصلاح بودجه نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. ممكن است در اصلاح بودجه، بدون تغییر مقدار یا نوع اهداف، روش‌ها و مسیر تحقق آنها تعدیل شود یا ضرورت اصلاح بودجه به گونه‌ای باشد كه در اهداف اصلی بودجه بازنگری صورت گیرد. میزان و كیفیت تغییرات بودجه، بر اساس كم و كیف و اثرات تحولات ایجاد شده در تحقق سیاست‌ها و منابع و مصارف بودجه مشخص می‌شود.

با توجه به بروز تحولات اقتصادی اساسی وبه تبع آن تغییرات ایجاد شده در عوامل و متغیرهای اصلی شكل‌دهنده بودجه سال 1397، درحال‌حاضر پیش‌بینی‌های مصوب قبل فاقد معنا است، بنابراین ضمن اینكه طبق مبانی فنی و نظری اصلاح بودجه سال 1397ضرورت دارد، در این یادداشت تلاش می‌شود توجیه اصلاح بودجه باتوجه به نقش و عملكرد دولت در فعالیت‌های اقتصادی و بازارهای كسب و كار مورد توجه قرار گیرد.

1- ساختارقانونی سند بودجه: طبق قانون سند بودجه كشور كه یك برنامه مالی یك ساله است، به گونه‌ای قابل طبقه‌بندی در دوقسمت اساسی 1) مفاد قانون بودجه شامل ماده واحده و تبصره‌ها یا بندها و2) جداول در برگیرنده ارقام پولی و مقادیر كمی است. هر سال در قانون بودجه احكام، مجوزها و توصیه‌هایی درج می‌شود كه ممكن است منطبق بر روش‌ها و مرتبط با محتوای بودجه‌ریزی نباشد. چون اهمیت و فرصت مناسب و منحصربه‌فرد و خاصی برای بررسی و تعیین تكلیف بودجه‌های سالیانه در دولت و مجلس شورای اسلامی داده شده است، دستگاه دولت و نهاد قانون‌گذاری از این فرصت برای درج احكام و مجوزهای قانونی موردنیاز استفاده می‌كنند. در اسناد بودجه اعداد و ارقامی در جداول ذكر می‌شود كه ارتباطی با بخش تبصره‌ها (مفاد قانون) ندارد یا ارتباط آنها مشخص نیست. عموما مراجعه و استفاده از قانون بودجه صرفا در بخش ماده واحده و تبصره‌هاست و ارقام مندرج در جداول كمتر مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.در صورتی كه ارتباط منطقی بین احكام بودجه (تبصره‌ها) و جداول وجود داشته باشد اصلاح بودجه صرفا در حد اصلاح ارقام جداول نخواهد بود و لازم است سیاست‌ها و احكام هم تعدیل شوند.

انتهای پیام/

دسترسی سریع
منهای نفت