با توجه به نامگذاری سال 1397 بهعنوان حمایت از كالای ایرانی سوالی كه مطرح میشود این است كه دولت چه اقداماتی میتواند در این خصوص انجام دهد. رادیو جوان در برنامه "منهای نفت" بررسی می كند.با ما همراه باشید.
به گزارش گروه چندرسانهای رادیو جوان؛ با توجه به نامگذاری سال 1397 بهعنوان حمایت از كالای ایرانی سوالی كه مطرح میشود این است كه دولت چه اقداماتی میتواند در این خصوص انجام دهد.
اولین و مهمترین حمایت از تولیدكنندگان داخلی، كاهش ریسك در فضای كسبوكار است. مهمترین چالش پیشروی تولیدكنندگان داخلی در مقایسه با تولیدكنندگان خارجی این است كه تولیدكنندگان نمیتوانند برای افقهای كوتاهمدت خود نیز برنامهریزی داشته باشند؛ چون نااطمینانیهای فراوانی مانند ریسك قیمتگذاری دولتی روی محصولات، ریسك نوسانات ارز، ریسك نحوه تعامل با خارج و ریسك قانونگذاریها در حوزه تجارت خارجی مانع از این میشود كه تولیدكننده بتواند حتی برنامههای تولیدی سالانه خود را عملیاتی كند. در چنین محیطی كه تولیدكننده پیشبینی مناسبی از قیمت محصولات و نهادههای خود در چندماه آتی ندارد و نمیتواند برنامه یكساله عملیاتی خود را با مفروضات قابل اطمینان تكمیل كند، نمیتوان تصور كرد كه تولیدكنندهای برنامههای بلندمدت و چندساله سرمایهگذاری را اجرا كند. از این رو مهمترین اقدامی كه دولت بهعنوان سیاستگذار میتواند برای حمایت از كالای ایرانی و تولیدكننده ایرانی انجام دهد، مقرراتزدایی و حذف قیمتگذاریهای غیرضروری و ایجاد فضای رقابتی در كشور با هدف كاهش ریسكهای مقرراتی و قیمتگذاری است. همچنین تبیین سیاستهای عملی در حوزه ارزی و پولی و اعلام عمومی آن در جهت ایجاد ثبات و كاهش ریسك در این حوزه گام دیگری است كه سیاستگذار در این راستا میتواند بردارد.
یكی دیگر از ابعاد حمایت از تولیدات داخلی، مسائل فرهنگی است كه سیاستگذار در این حوزه باید فعالانه مشاركت داشته باشد. زمانی كه مصرفكننده فارغ از كیفیت و نوع محصول صرفا به این دلیل كه كالا در كشور دیگری تولید شده است، ارزش بیشتری نسبت به كالاهای مشابه داخلی برای آن كالا قائل میشود، برند ایرانی راه دشواری را برای تثبیت خود خواهد داشت. در این محیط یا تولیدكنندگان تبدیل به واردكننده میشوند یا تولیدات خود را با برندهای فیك كشورهای همجوار در بازار عرضه میكنند كه در نهایت منجر به تضعیف تولید داخلی میشود. سیاستگذار علاوهبر اینكه باید روی فرهنگسازی خرید كالای ایرانی تمركز كند، میتواند با حمایت تولیدكنندگان در مساله برندینگ كمك شایانی به ترویج كالای ایرانی داشته باشد.
یكی دیگر از ابعاد حمایت از تولیدكننده داخلی مساله تضاد منافعی است كه حمایت از تولیدكننده به همراه خواهد داشت. چون همیشه حمایت از تولیدكنندگان داخلی سیاست بدون هزینه و دو سر برد نخواهد بود. بهعنوان نمونه حمایت بیشائبه از تولید كالای بیكیفیت داخلی به هزینه كاهش رفاه خانوارها و در نتیجه كاهش رفاه كل جامعه تمام خواهد شد. نمونه دیگر در مساله تعیین دستمزد كارگران است كه حمایت از تولیدكننده در اینجا میتواند به منزله آسیب به كارگران و بالعكس تفسیر شود. مورد دیگر حمایت از تولیدكنندگان در حوزه تامین مالی است كه باعث میشود هزینههایی به سیستم بانكی تحمیل شود. از این رو سیاستگذاری در راستای حمایت از تولیدكنندگان داخلی باید در قالب چارچوبی جامع مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و مشخص شود كه برای حمایت از تولیدات داخلی در چه بخشهایی و تا چه حدی حاضر هستیم هزینه بپردازیم.
رادیو جوان در برنامه "منهای نفت" بررسی می كند.با ما همراه باشید.
انتهای پیام/