عارضه اوتیسم یك خطر برای كودكان امروز محسوب می شود كه ورح و روان آن ها را تسخیر میكند و اجازه پیشرفت های ذهنی و هوشی به آن ها نمیدهد
روشهای فراوانی برای بهبود مشكلات اجتماعی، كلامی، حواس و رفتارهای اختلالی تهیه شده است؛ برخی از این روشها عبارتند از : اِی بی ِای ، آموزش جزء به جزء ، فِلور تایم ، داستانهای اجتماعی و بهبود مجموعه حواس پنجگانه و …در روش آموزش جزء به جزء و روش لوواس هر تمرینی كه به كودك داده می شود شامل یك دستور به كودك ، یك عمل از طرف كودك و یك عكس العمل از طرف درمانگر می باشد. این روش علاوه بر تصحیح رفتارهای كودك، شامل آموزش مهارتهای جدید نیز از قبیل مهارتهای اولیه مانند خوابیدن و لباس پوشیدن تا مهارتهای پیشرفته مانند برخوردهای صحیح اجتماعی می باشد . این روش ، روشی بسیار دقیق و كامل است.هر شخص اُتیستیك مانند بقیه افراد جامعه دارای شخصیت مختص به خود است و مانند تمامی افراد خصوصیات خاصی را دارا می باشد. بعضی از این كودكان ممكن است كه از نظر گفتاری تأخیر كمی داشته و بتوانند با كمی كمك، ارتباط كلامی مناسبی را با دیگران بر قرار كنند ولی همین كودكان ممكن است از نظر ارتباطات اجتماعی رفتار مناسبی را از خود نشان ندهند . گاهی این كودكان برای شروع صحبت و تبادل كلامی ممكن است مشكل داشته باشند . افراد اوتیستیك معمولا در مكالمات ، یكطرفه رفتار می كنند، یعنی فقط در رابطه با چیزی كه خود علاقه دارند صحبت می كنند و از صحبت های طرف دوم چیزی نمی فهمند . در بعضی از این كودكان خشونت و خود آزاری نیز مشاهده می شود .