رادیوم شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 به مدت 60 دقیقه

در بحران تو چشم باش!

دكتر علیرضا علی‌مردانی، مشاور كسب و كار، مهمان برنامۀ رادیوم بود و دربارۀ دلایل بیشتر دیده شدن بعضی از كسب و كارها در فضای مجازی و بستر آنلاین صحبت كرد.

1400/03/25
|
12:17
|

دكتر علیرضا علی مردانی برای شروع، از تاثیر مثبت و منفی بحران كرونا در بعضی از كسب و كارها گفت. بعضی از مشاغل در این دوران تعطیل و بعضی دیگر برعكس شاهد رونق بودند. دلیل این تنقاض در چیست. مشاور كسب و كار در ادامه به پاسخ این سوال پرداخت. بعضی از كسب و كارها از قبل از شروع همه‌گیری كرونا، در فضای مجازی فعالیت می‌كردند و از بستر آنلاین برای فروش خدمات و محصولات خود استفاده می‌كردن یا از این فضا برای تبلیغات خود بهره می‌بردند و به عبارت دیگر می‌توان گفت در این فضا شناخته شده و نام آشنا بودند. در نتیجه با شروع دوران قرنطینه، مردم برای دریافت خدمات آنلاین‌، در همان ابتدا به سراغ این نام‌ها می‌رفتند. چه در حوزه محصولات و چه در خدماتی مثل آموزش آنلاین. این كسب و كارها حتی نامشان هم به دلیل فعالیت بیش‌تر و قدیمی‌تر در جستجوها بالاتر از باقی رقبا می‌آید. اما آنهایی كه با شروع بحران به تازگی به این شیوۀ درآمدزایی رو آوردند، به اجبار برای شناخته شدن باید 6 ماه تا یك سال صبر می‌كردند. پس در قدم اول فراهم كردن زیرساخت‌ها برای مواجه شدن با بحران اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه با مثالی ساده به توضیح بیشتر پرداخت. كسب و كارهایی را درنظر بگیرید كه خدمات در محل دارند مانند آزایشگاه‌ها، در این ایام بعضی از آرایشگاه‌ها به جای ارائۀ خدمات در محل، آنها به مشتریان خود در ازای پرداخت هزینه، آموزش می‌دادند. با این‌كار هم كسب درامد داشتند و هم ارتباطشان با مشتریان قطع نمی‌شد.

علی‌مردانی افزود: حضور در فضای مجازی به دو منظور انجام می‌شود، یكی برای دیده شدن و دیگری برای ارائه خدمات. در نظر داشته باشید كه تبلیغات بدون تمركز به روی كیفیت كالا یا خدمات هیچ فایده‌ای ندارد. برای پیشرفت، شناخته شدن و ماندن در این مسیر پر از رقیب، نیاز به دو بال دارید. یكی عملكرد كه همان كیفیت خدمات و كالاست و دیگری ارتباطات شماست كه چطور تبلیغات می‌كنید و پشتیبانی انجام می‌دهید.

طی پژوهش انجام گرفته و آمار به دست آمده از آن، 68 درصد دلایل ترك مشتریان از یك كسب و كار، پشتیبانی بد بوده است. به عبارتی كیفیت محصول در برابر پشیتبانی نقش كم‌ رنگ‌تری دارد.

در آخر هم رقبا را در نظر داشته باشیم و حواسمان به آنها باشد. از یك كسب و كار موفق كپی برداری نكنیم، بلكه الگو برداری كنیم. به این منظور كه نقاط قوت و ضعف آن كسب و كار را بیابیم. لزوما نقاط قوت آنها برای ما كارامد نخواهد بود بلكه ممكن است دقیقا نقاط ضعف آن كسب و كار، نقطۀ قوت ما باشد. برای این‌كار بهتر است ماتریس SWOT، كه فهرستی از نقاط قوت و ضعف شما را به نمایش می‌گذارد، بنویسید و روی آنها تمركز و برای آن برنامه‌ریزی كنید.

سردبیر برنامۀ رادیوم آقای احسان مهرجو، مجری سیاوش صفاریان‌پور و تهیه كنندۀ آن شایان بهلولی است.

دسترسی سریع
رادیوم