رادیوم شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 به مدت 60 دقیقه

وقتی مغز با بازی حالش بهتر است.

سیاوش صفاریان پور در رادیوم روایت جدیدی از دنیای بازی و ابعاد ناشناختۀ مغز داشت.
مهمان سیاوش صفاریان پور دكتر مرادی در قسمت چهار دهم رادیوم بود.

1399/08/25
|
14:48
|

منوچهر مرادی عضو هیئت علمی گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه تهران در گفت و گو با برنامه رادیومِ رادیو جوان دربارۀ تعریف هوش مصنوعی اظهار داشت: تعریف هوش مصنوعی به دلیل تعاریف متعدد دشوار است اما به طور كلی 4 تعریف از آن ارائه شده است كه عبارتند از شبیه انسان فكر كنیم، شبیه انسان عمل كنیم، منطقی فكر كنیم و منطقی عمل كنیم. مصنوعی بودن آن به این دلیل است كه سعی بر تقلید از انسان وجود دارد.
وی ادامه داد: در خیلی از موارد تكنولوژی از موارد تجربی قوی تر است؛ برای مثال در زمان اختراع هواپیما برادران رایت خواستار بال زدن هواپیما مانند پرندگان بودند این درحالیست كه ما اكنون دارای هواپیماهایی هستیم كه هیچ پرنده‌ای مشابه‌ آن وجود ندارد كه توانایی تحمل چنین وزنی را داشته باشند و درعین حال همان كارُ سخت‌تر از آن را انجام می‌دهند.
مرادی با اشاره به اینكه احتمالا برای هوش مصنوعی هم اتفاقی شبیه اختراع هواپیما خواهد افتاد بیان كرد: ما تا زمانی به دنبال شبیه شدن به انسان به عنوان یك نماد هوشمند بودیم ولی در حال حاضر شاهد وجود كامپیوتر های بسیار قوی تر هستیم. به نظر می‌رسد كه در آینده هوش مصنوعی در زمینه های خاصی قوی تر از انسان خواهد شد.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه تهران با تاكید بر اینكه باید از تكنولوژی همانند استفاده از سلاح ها مراقبت شود گفت: در سطح دنیا به دنبال انجام مهار لازم در این صنعت و تكنولوژی هستند البته باید در نظر داشت كه هوش مصنوعی به انسان ها بسیار كمك می‌كند تا ناخودآگاه فعالیت خود را منطقی‌تر كرده و خطرپذیر نباشند. برای مثال در پاكستان به دلیل كمبود اب و خشكسالی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و شبكه‌های اجتماعی به كشاورزان درباره زمان آبیاری خبررسانی می‌كنند و این امر سبب كاهش مصرف آب و افزایش ذخایر آبی آنان شده است.
وی دربارۀ مفید بودن بازی‌های كامپیوتری برای مغز انسان تشریح كرد: مفید بودن بازی‌های كامپیوتری به مقدار زیادی ثابت شده است در عین حال كه مخالفت‌های زیادی ازجمله اعتیاد به آن مطرح شده است و باید كنترل شود. در تحقیقات نشان داده شده است كه بازی فیفا و كانتر بر تصور فضایی و سرعت عمل افراد تاثیر گذاشته و به آنان كمك می‌كند.
مرادی افزود: خانواده‌ها باید در استفاده از گیم‌ها مراقبت كنند اما نباید بگویند كه بد است چراكه گیم به اندازه كافی و كنترل شده خوب است. گیم‌های متعددی از جمله گیم‌های شناختی برای مغز انسان ساخته و طراحی شده‌اند و این بازی‌ها همانند نرمش صبحگاهی است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینكه اثبات اثر بخشی بازی ها كار سختی است عنوان كرد: بازی‌های شناختی اثبات‌های محدودی دارند و افراد خودشان می‌توانند تاثیراتش را در خودشان جستجو كنند و وسعت حافظه كاری نیز از طریق این بازی ها امكان پذیر است.
وی در پاسخ به این سوال كه چگونه بفهمیم حال مغزمان خوب است گفت: برای اینكه بفهمیم حال مغزمان خوب است باید ببینیم توانایی محاسبات را داریم؟ آیا شماره تلفن‌ها را به یاد داریم؟ آیا اسامی را به ذهن می‌سپاریم یا از یاد می‌بریم؟
اگر پاسخمان به سوالات منفی‌است نباید نگران شویم بلكه باید از تكالیف شناختی از جمله بازی‌ها استفاده كنیم.
مرادی ادامه داد: خیلی از بازی ها در مراحل اول ارتقای شناختی را دارند مثلا هنگام استفاده از بازی فیفا برای اولین بار یادگیری‌های مختلفی را به دنبال دارد بنابراین مغز به چالش كشیده می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه تهران در پایان درباره چگونگی یافتن بازی‌های شناختی تصریح كرد: كتاب باشگاه مغز، بازی‌های فیزیكی شناختی را دارد و كتاب مغزینه، توجه و تمركز بازی‌های شناختی كامپیوتری را دارد و دلیل طراحی گیم ها و تاثیرگذاری در هر قسمت مغز در آن توضیح داده شده است.
انتهای پیام/



این برنامۀ رادیویی را سیاوش صفاریان‌پور اجرا می‌كند و تهیه كنندۀ آن شایان بهلولی و سردبیرش احسان مهرجوست و كار روابط عمومی آن را عطیه محسنی انجام می‌دهد.

دسترسی سریع
رادیوم