جنوب كشورمان در زمینه پیدایش بستر و سرچشمه شكلگیری آیینهای مختلف مذهبی و دینی، پیشقراول رفتارهای گوناگونی بوده و در حوزه آیینهای عزاداری ماه محرم، بوشهر با آیین عزاداری «رسم واحد» و «سنج و دمام» زبانزد دیگر استانهاست.
بهگزارش گروه چندرسانهای رادیو جوان؛ جنوب كشورمان در زمینه پیدایش بستر و سرچشمه شكلگیری آیینهای مختلف مذهبی و دینی، پیشقراول رفتارهای گوناگونی بوده و در حوزه آیینهای عزاداری ماه محرم، بوشهر با آیین عزاداری «رسم واحد» و «سنج و دمام» زبانزد دیگر استانهاست."شمارش معكوس" بررسی می كند.
آیین سنتی و مذهبی «رسم واحد» و شیوه عزاداری «سنج و دمام» یكی از قدیمیترین رسوم و شیوههای عزاداری مردم خطه خلیج همیشگی فارس و استانهای جنوبی كشور است كه به دلیل جذابیت در شیوه اجرا و یا كوچ این دسته از اقوام به دلیل حماسه جنگ هشت ساله ایران به دیگر استانها و نقاط كشور، شاهد اجرای این دست از آیینها در بسیاری از نقاط سرزمینمان هستیم.
آیین سنتی و مذهبی «رسم واحد» به شكل اختصاصی به بوشهر اختصاص دارد كه در آن شاهد جایگزینی نوای حزنانگیز سنج و دمام در برابر طبل، سنج و دوقلهای موجود و شناخته شده در آیینهای عزاداری ماه محرم است. هرچند نباید فراموش كرد كه «رسم واحد» و «سنج و دمام» با بسیاری دیگر از آیینهای سوگ مردمان جنوب و خاصه استان بوشهر قابلیت تطبیق دارد؛ مثلا در مورد غرق شدن صیادان در آبهایی كه به شكار صدف و یا ماهی میروند و یا لنجهایی كه درگیر توفانهای دریایی شده و صاحبان، ناخداها و جاشوهای آنها هیچگاه به ساحل بازنگشتند؛ اما جایگاه و خاستگاه اجرای این آیین در دهه نخست ماه محرم، از بیشترین ظرفیت آیینی و مذهبی برخوردار است.
در برگزاری آیین «رسم واحد خوانی» در بوشهر كه در دهه نخست محرم صورت میگیرد شاهد حضور یك نوحه خوان با صدای زیبا در میان مركز و میدان عزاداری هستیم و عزاداران در حلقههای كاملا منظم دور او جمع میشوند و به شكل هماهنگ و دایرهوار در حین حركت شروع به عزاداری و سینهزنی میكنند. در این میان افراد نیز ترجیعبندها و یا برخی از ابیات نوحهها را همراه میاندار و نوحهخوان اصلی با صدای رسا تكرار میكنند و یكی از این افراد با پاسخ دادن كلام «الله واحد» در حقیقت دستههای عزاداری را برای ادامه مراسم راهنمایی و هدایت میكند.
همچنین رسم دیگر سوگواری و عزاداری دهه نخست ماه محرم جنوبیها به ویژه استان بوشهر و خوزستان به مراسم عزاداری «سنج و دمام» بازمی گردد كه در آن بعد از مراسم روضهخوانی و نوحهخوانی، گروههای سنج و دمامزنی كه شامل هفت عدد دمام، هشت عدد سنج و یك عدد بوق است ریتم عزاداری را كاملا مشخص و منطبق بر سنت موسیقایی بوشهری شروع به نواختن میكنند و در این میان، راهپیمایی، سوگواری و عزاداری خود و دیگر اهالی عزادار را به انجام میرسانند تا به منزل و تكیه و مسجد مورد نظر برسند.
انتهای پیام/