محتوای یك اثر سینمایی شامل مفاهیم و پیامهایی است كه سینماگر می خواهد به مخاطب ارائه دهد. "عصر من" 3شهریور با موضوع سینما و مفهومی كه سینما می تواند داشته باشد میزبان سید محمد حسینی مدیر دفتر تولید متن حوزه هنری و فیلمنامه نویس بود.
به گزارش گروه چندرسانه ای رادیو جوان؛ "عصر من" 3شهریور با موضوع سینما و مفهومی كه سینما می تواند داشته باشد میزبان سید محمد حسینی مدیر دفتر تولید متن حوزه هنری و فیلمنامه نویس بود.محتوای یك اثر سینمایی شامل مفاهیم و پیامهایی است كه سینماگر می خواهد به مخاطب ارائه دهد.
به طور قطع مفاهیم یا مفهومی كه یك فیلم بیان می كند بر روی شالوده ساخت آن اثر دارد. حالا این مفاهیم می تواند سخیف باشد یا غنی. مثلا در سینمای معناگرایانه و سینمای دینی در ساختار كلی سینما و همچنین در سینمای ایران، هر چه باشند همدیگر را نفی نمیكنند كه در زمینههایی اسباب تقویت همدیگر نیز هستند، اما المانهای مختص به خود را نیز دارند.در مبانی نظری و كلی سینما و در تئوریهای فنی آن همان قدر كه اتفاق نظر است در ارتباط با مبانی معناشناختی، دعوا و این دعوا از همان زمان مرحوم سرگئی آیزنشتاین و كولوشف، یعنی از حدود 75 سال پیش آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.بحث سینمای دینی هم از مواردی است كه احتیاج به دیالوگ دارد و مناظره و مكاشفه این گونه است كه بحث موازیاش یعنی تعریف و جایگاه سینمای معناگرایانه هم به میان میآید. بطور مثال مفهوم ایثاراوج معناگرایی در اثر ماندگار آندره تاركوفسكی
آنچه به نظر میرسد این است كه بظاهر دست به قلمهای ما و فیلمسازان وطنی پس از آثار تاركوفسكی كه در ایران فرصت اكران همهجوره داشتند، بتوانند در چند مجله این نوع سینما را معنا كنند و به تبع آن، جایگاه و تعریفی هم برای سینمای دینی به دست بیاید، چرا كه عمده آثار آندره تاركوفسكی در این بخش جای میگیرد.فیلمهای استاكر و ایثار را از او به یاد بیاورید. كاراكترهای این فیلمها به روایت موضوع بسیار مهمی میپردازند كه به آن آفریدگار هستیبخش میتوانیم بگوییم و در واقع اینها همان نشانههای معنوی هستند كه در عمده آثار تاركوفسكی میبینیم.
انتهای پیام/