عصر من شنبه تا پنجشنبه از ساعت ساعت 15 به مدت 45 دقیقه

امكانات نمایشی در ایران راز سالن های تئاتر یونان و ایران چیست؟

یكی از جنبه های مطالعه تاریخ تئاتر شناخت امكانات موجود در هر دوره وبررسی تكامل آنها در طول تاریخ است.آگاهی از سیر تحول امكانات صحنه از عهد یونان باستان تاكنون مارا بانیازهای واقعی نمایشنامه نویسان كارگردانان و طراحان صحنه آشنا می كند.

1396/12/09
|
09:10
|

به‌گزارش گروه چندرسانه‌ای رادیو جوان؛ شكل‌گیری تئاتر به عنوان فضایی برای اجتماعات مردمیْ به 2500 سال پیش باز می‌گردد. تئاترهای باستانی روم و یونان تماشاچیانِ بی‌شماری را در فضاهای دایره‌ای و نیم‌دایره‌ای گردِ هم می‌آوردند.

از زمان تئاترهای مركزی عصر الیزابت تا اوایل قرن بیستم همه‌ی فضاهای نمایشی به یك شیوه‌ی واحد طراحی می‌شدند و در یك رابطه‌ی سه‌بعدی و زنده و با استفاده از چندین صحنه و بالكن، محلِ استقرارِ تماشاچیان را تحت تأثیر قرار می‌دادند. بینِ سال‌های 1920 تا 1970، با ورود ابزارهای نوینی چون آكوستیك و تكنولوژی‌های گوناگون و در نتیجه‌ی جنبش‌هایِ مدرنیستیِ معماری، تئاترها از تزئینات خالی و به فضاهایی عریان تبدیل شدند.

در این دوره كلیه‌ی فضاهای تئاتر به‌شدّت شخصی‌اند و ردیف‌های منظّم تماشاچیان در فاصله‌ی زیادی از صحنه قرار دارند و اغلب در یك تراز ساخته می‌شوند؛ این امر سبب سرد و بی‌روح شدن و نتیجتاً عدمِ موفقیتِ معماران در طراحی سالن‌های تئاتر در این دوره شده است؛ با نادیده گرفتن اصول طراحی آمفی‌تئاترهای باستان و بی‌توجّهی به رابطه‌ی مستقیمِ میان جانماییِ تماشاچیان و انرژی‌ای كه در سالنِ تئاتر انتقال می‌یابد، و نیز روابط بازیگر و تماشاچی، آسیب‌های زیادی به این شاخه از معماری وارد شد.

بعد از دهه‌ی 1970 بود كه مجدداً به این عناصر، یعنی صمیمیّت و رابطه‌ای نزدیك میان هنرپیشه و مخاطب كه از مهمترین اركان تئاتر باستان است، توجه شد. تئاترهای متقدّم، با اینكه فاقدِ سیستم‌های تكنولوژیك امروزی بودند و در آن دوره هنوز انواع مختلف ویدئو و سیستم‌های تصویری كه اسباب انفعال و خانه‌نشین شدنِ مخاطبین هستند وجود خارجی نداشت، ولی یك ویژگی بسیار مهم در آن‌ها جلب نظر می‌كرد: این تئاترها «زنده» بودند؛ ویژگی‌ای كه رسانه‌های امروزی عاری از آنند.

"عصر من" دهم اسفند را از دست ندهید.

انتهای پیام/

دسترسی سریع
عصر من