با یك دست تند تایپ میكند و با دست دیگر فرمان را گرفته، گاهی چشمش را از روی صفحه تلفن بلند میكند و به روبه رو نگاهی میاندازد. تنها زمانی دست از گوشی میكشد كه دو دستش را برای پیچاندن فرمان لازم دارد.
پشت چراغ قرمز یا ترافیكهای طولانی دیگر نگاهها به سمت خودروی كناری نیست و بیشتر سرنشینهای خودرو، سرشان به گوشی خود گرم است. اما همیشه اوضاع به همین آرامی پیش نمیرود و گاهی زمانی كه نگاهت به جای جاده به گوشی همراهت است، یك عابر، شتابان كه او هم در حال صحبت با تلفن همراهاش است، جلوی ماشین سبز میشود.
تحقیقات نشان داده است كه خطر تصادف هنگام استفاده از تلفن همراه، چهار برابر خطر تصادف در حالت عادی است. این خطر با افزایش سن راننده بیشتر میشود كه متأسفانه به میزان تجربهی راننده در كنترل وسیله نقلیه هم ارتباطی ندارد. خطر تصادف در فاصلهی كوتاهی پس از برقراری تماس (مثلا پنج دقیقه اول) به مراتب بیشتر است این در حالی است كه پس از گذشت 15 دقیقه از پایان مكالمه، به یك چهارم میرسد. علاوه بر این، خطر تصادف در هنگام مكالمه در بزرگراهها به مراتب بیشتر از جادههای شهری و كم سرعت است.
رشد فزایندهی استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران كنندهی تأثیر فنآوریهای روز بر كاهش توجه رانندگان است. در همین خصوص برنامهی «رادیو همراه» امروز با عنوان «مزایا و معایب استفاده از گوشی پشت فرمان» از رادیوجوان پخش میشود.
این برنامه كاری است از گروه جوان و دانش كه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 16تا 16:30 بعدازظهر به مدت نیم ساعت از بازار موبایل ایران به صورت زنده از رادیو جوان پخش میشود كه سردبیری آن را «مهدی استاداحمد» و تهیهكنندگی آن را «حامد مرادیان» بر عهده دارند.