اسنا گفت:من سعی كردهام تا با استفاده از روند نمایش رادیویی (اجرای نقشها) كار را متفاوت كرده و با فضاسازی و صداگذاریهای ویژه، پادكستی منحصر به فرد تولید كنم و البته همین روال موجب شده است تا هم كار دشوارتر شود و هم مستلزم زمان بیشتری شود.
شاهین اسنا (تهیه كننده مجموعه پادكست صوتی و جنایی سرگیجه) در برنامه باشگاه پادكسترهای جوان از چگونگی آغاز و نحوه فعالیت خود گفت: از سال 1385 به عنوان نویسنده داستانهای كوتاه جنایی، ترسناك ایرانی با راهاندازی یك وبلاگ آغاز به كار كردهام و اكنون قریب به دو سال است كه تحت عنوان نویسنده، آهنگساز و مجری پادكست سرگیجه با نام مستعار (جوزف) فعالیت میكنم.
وی ادامه داد: در آغاز كار؛ تلاش كردم تمام داستانها كوتاه و ایرانیزه باشد و در طول داستان از مكانهای ایرانی و شخصیتهای ایرانی استفاده میكردم تا واقعیت نمایی جذابی را برای مخاطب ایجاد كنم و البته این كار را در كنار كار اصلی خودم كه فعالیت در حوزه موسیقی (آهنگساز) بود در پیش گرفتم و اكنون به هر 2 فعالیت، علاقه وافری دارم. البته در دوران كرونا بود كه بنا به محدودیتهای رایج كه بسیاری از فعالیتهای هنری مثل موسیقی و تئاتر به حالت تعطیل و نیمهتعطیل در آمده بود به فكر تلید محتوا در قالب پادكست افتادم.
تهیه كننده مجموعه پادكست صوتی و جنایی سرگیجه با اشاره به نحوه تولید این پادكستها گفت: از آنجایی كه در رشته تئاتر و موسیقی فعالیت دارم؛ سعی میكنم در حین ضبط محتوا، كاملاً نقشها را بازی كنم و حس و حال لازم را به مخاطب القا كنم تا جذابیت كارا را بالا برده و اشتیاق در شنیدن را افزایش دهم. در كنار این مهم؛ افكتهای ویژه و خاصی به كار اضافه میكنم كه برخی را خودم میسازم و برخی را هم به صورت آماده استفاده میكنم و معتقد هستم كه موسیقی در پادكست اهمیت ویژه و بینظیری دارد.
شاهین اسنا با تأكید بر دشواریهای تولید پادكست در حوزه داستانی و بالاخص جنایی اظهار كرد: قالب كلی اپیزودها، راوی محور و داستانی است؛ اما من سعی كردهام تا با استفاده از روند نمایش رادیویی (اجرای نقشها) كار را متفاوت كرده و با فضا سازی و صداگذاریهای ویژه، پادكستی منحصر به فرد تولید كنم و البته همین روال موجب شده است تا هم كار دشوارتر شود و هم مستلزم زمان بیشتری شود. به بیان دیگر، تولید هر اپیزود، 2 روز به طول میانجامد و این جدای از نوشتار اصل داستان است كه زمان آن بستگی به نوع داستان و شخصیتهای آن دارد.
وی در ادامه سخنان خود متذكر شد كه اغلب دوستان و فعالان در حوزه تولید محتوا در قالب پادكست با استفاده از انواع اسپانسرها، هزینههای جاری خود را تأمین میكنند؛ اما من هیچ اسپانسری برای این كار ندارم و تنها از طریق پلتفرمها بخشی از هزینهها را تأمین میكنم كه البته بسیار كم است.
تهیه كننده مجموعه پادكست صوتی و جنایی سرگیجه در راستای تعداد تولیدات پادكستی خود بیان كرد: بر اساس اطلاعات و آمار سایت شنوتو (Shenoto)، تا كنون 105 اپیزود تولید شده است و قریب به 918 نفر دنبال كننده دارم و هر اپیزود حدوداً 570 هزار بار شنیده شده است و جذابیت این پادكستها بیشتر از آن حیث است كه تمام شخصیتها را خود من بازی میكنم و بعضاً در برخی اپیزودها جای 5 تا 6 نفر، با صداهای مختلف صحبت میكنم البته در برخی موارد از مهمان، به ویژه برای صداپیشگی خانمها، دعوت به همكاری میكنیم.
شاهین اسنا متذكر شد كه چون برای هر اپیزود زحمات بسیاری كشیده میشود و در حوزه داستان نویسی كه بخش اصلی كار است بیشترین تمركز و توان را میگذارم، به مخاطبان محترم پیشنهاد میكنم تا اپیزود "مرثیه ساعت شنی" (4 ساعت) را گوش دهند چرا كه نگارش این داستان بلند چند سال زمان برده است و قرار بر این بود تا به صورت كتاب چاپ شود اما شرایط مهیا نبود و متأسفانه این مهم به نتیجه نرسید. داستان "مرثیه ساعت شنی" حول این محور است كه در شب تولد سی سالگی جوانی اتفاقی عجیب رخ داده میشود و وی با سه دوره از زندگی خودش مواجه میگردد، سپس طی فرصتی یك هفتهای مهلت برای تغییر در گذشته به او داده میشود! و...
تهیه كننده مجموعه پادكست صوتی و جنایی سرگیجه در پایان سخنان خود گفت: من برای سوژهیابی و اینكه چه داستانی و با چه مضمونی را در دستور كار قرار دهم؛ در یك دوره خاص، اكثرا به حوادث واقعی و تاریخی رجوع میكردم و پس از مطالعه و بررسی همهجانبه و دقیق كار نوشتن را آغاز میكردم؛ اما تدریجاً در كنار وقایع حقیقی به ساختههای ذهن خود بال و پر میدهم و با پرورش افكارم داستانی را طراحی و سپس به نگارش در میآورم و خوشبختانه پادكستهای سرگیجه با استقبال مطلوبی نیز همراه شده است كه برای ادامه مسیر انگیزه بسیاری را به من میدهد.