مجموعه پادكست سِیپیِنس روایتی از پسری معتاد به شیشه است كه از روی ناچاری وارد داستانی میشود كه خود وی تمایلی به ادامه این بازی ندارد؛ اما گرفتار موجهای آن میشود و خروج از این ماجرا برای وی غیرممكن میشود.
امیر نیّرزاده (تهیهكننده پادكست داستانی زنجیرهای سیپینس) در برنامه پادكسترهای جوان اظهار كرد: مجموعه پادكست زنجیرهای سِیپیِنس روایتی از جوانی معتاد به شیشه كه در شرایط سختی از زندگی قرار دارد و ناخواسته اتفاقاتی میاُفتد كه زندگی او را به چالش میكشد. این پادكست مناسب افراد زیر 18 سال و افرادی كه دارای روحیه حساس هستند نیست.
وی ادامه داد: عنوان این مجموعه پادكست را از كتاب انسان خردمند (Sapiens) گرفتهام. كتاب "انسان خردمند" روایتی تاریخی و علمی از پیدایش و تكامل انسان است. نویسنده با بررسی زیستشناسی و تاریخیِ انسان صدهزار سال پیش تا انسان امروزی، درك ما را از انسان و بشریت افزایش میدهد. هفتاد هزار سال پیش، "انسان خردمند" موجودی كماهمیت بود كه بیش از جانداران دیگر، تأثیری بر محیط نداشت. او میكوشید تنها حیات خود را در میان موجودات دیگر حفظ كند؛ اما براثر تحولات زیستی و تغییرات تطبیقی دیگر با محیط مانند كشف آتش، كارگروهی، ساختن ابزار و... به رأس هرم جانداران صعود كرد. ضرورت تطبیق سریع با محیطزیست، احساس ترس، حس سلطهجویی بر محیط و سایر موجودات، او را بسیار بیرحم، تهاجمی و خطرناك كرد و اكنون او خود را خدا و ارباب جهان میداند.
تهیهكننده پادكست داستانی زنجیرهای سیپینس همچنین گفت: مجموعه پادكست سِیپیِنس روایتی از پسری معتاد به شیشه است كه از روی ناچاری وارد داستانی میشود كه خود وی تمایلی به ادامه این بازی ندارد؛ اما گرفتار موجهای آن میشود و خروج از این ماجرا برای وی غیرممكن میشود.
امیر نیّرزاده دررابطهبا چگونگی روند تهیه و تولید این مجموعه پادكست عنوان كرد: صفر تا صد كار با خود من است. نویسندگی داستان، تهیهكنندگی، گویندگی و انتشار را خودم بهتنهایی بر عهده دارم البته تیمی برای تدوین در پشتصحنه فعالیت میكنند كه نظارت بر آن نیز توسط خود من انجام میگیرد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: تمركز اصلی ما در این مجموعه پادكست داستانی زنجیرهای بر ریتم هیجانی و خاص است تا این روند را به مخاطب القا كنیم. ما این پادكست را در استودیو ضبط میكنیم تا كیفیت بالاتری داشته باشد و از افكتهای خاص و موسیقی ویژّه هر قسمت استفاده میكنیم تا تأثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته و وی را مشتاق به ادامه همراهی كنیم. این مجموعه پادكست كاملاً كارگردانی میشود و سعی كردهایم تمام اصول كار را رعایت كنیم تا همچون رادیو نمایشنامه كاری فاخر و در خور مخاطبان را تولید كنیم.
تهیهكننده پادكست داستانی زنجیرهای سیپینس با اشاره به چگونگی شكلگیری این مجموعه پادكست عنوان كرد: رشته تحصیلی من روانشناسی است و در دوران تحصیلات دانشگاهی استادی داشتیم كه توصیه میكرد برای یك روانشناس خود بودن باید رمانهای زیادی بخوانید و خودتان را جای شخصیتهای داستانی بگذارید و ازآنجاییكه من هم از كودكی به رمان و داستانهای مختلف علاقهمند بودم به این روند روی آوردم و تدریجاً خودم به نگارش داستانها رسیدم و در نهایت "سیپینس" متولد شد.
امیر نیّرزاده ضمن اشاره به روند نگارش داستانهای خود بیان كرد: در فصل اول كار را با 15 اپیزود و در فصل دوم با 14 اپیزود كار را به پایان رساندیم و اكنون در حال پیشتولید اپیزودهای فصل سوم هستیم و باید متذكر شوم كه ما در داستاننویسی اصطلاحی داریم تحت عنوان "سیناپس" كه به طریقه نگارش بندها تأكید دارد. به بیان دیگر؛ سیناپس متنی است بین یك تا نهایت سه صفحه كه شامل بیان كنش و واكنشهای كلی نمایش است. بندهای سیناپس باید طوری نگارش شوند كه هر بند دنبالكننده بند بعدی خود بوده كه متن بتواند كشش لازم را در خواننده ایجاد كند. در سیناپس برعكس خلاصه داستان جزئیات بیشتر بیان میشود و نیز شخصیتها معرفی و مسئله دراماتیك تا حدی بازگو میشود. در نگارش خلاصه داستان و سیناپس، استفاده از استعاره، الهامات و تصورات نویسنده، مسائل نظری روانشناسی و بهطوركلی، اضافهكردن هر گونه برداشتی خارج از متن و یا عارض بر متن، ممنوع و نشان از عدم شناخت از كاركرد خلاصه داستان داشته و بدون شك باعث بازخورد منفی خواننده و در نهایت هیئت بازبین فستیوالها خواهد شد.
وی در ادامه افزود: باتوجهبه سیناپسهای مختلف زماننگارش متنها و داستانها متفاوت است؛ اما بهطوركلی نوشتن یك داستان حدوداً 200 ساعت زمان میبرد و امیدوارم این روند كاری موردتوجه مخاطبان قرار گرفته باشد و آنچنان كه شایسته است آنان را جذب كاركرده باشد.