در برنامه باشگاه پادكسترهای جوانl مطرح شد: در دوران كرونا و با توجه به مسئولیت اجتماعی خود تصمیم گرفتیم تا با همكاری گروهی از دانشجویان، آموزش و موسیقی را در هم آمیخته و پادكستهایی با این مضمون تولید و منتشر كنیم.
علیرضا هدایتی (دكترای سخت افزار كامپیوتر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) در برنامه باشگاه پادكسترهای جوان با اشاره به چگونگی آغاز فعالیت در حوزه پادكست گفت: ما از سال 1399 ساخت پادكست را شروع كردیم و چون در بحبوحه كرونا و شرایط نامساعد جامعه بودیم بر آن شدیم تا قدمی در تغییر شرایط بحرانی كشور برداریم از این رو؛ با توجه به مسئولیت اجتماعی خود تصمیم گرفتیم تا با همكاری گروهی از دانشجویان، آموزش و موسیقی را در هم آمیخته و پادكستهایی با این مضمون تولید و منتشر كنیم.
وی ادامه داد: ما با در پیش گرفتن این مسیر، در پی آن بودیم تا افراد ضمن گوش فرا دادن به موسیقی؛ از جوّ نامطلوب، ناامیدی و یاس برانگیز حاكم بر جامعه دور شوند و هم با آموزشهایی كه فرا میگیرند به فهم عمیقتر و مناسبتری از زوایا و ابعاد مختلف موسیقی اصیل ایرانی دست یابند كه از اهمیت ویژهای برخوردار است و در این راستا با بزرگان و فرهیختگان موسیقی ارتباط برقرار كردیم تا ما را در این مسیر یاری كنند و از این رو، استاد صابر نظرگاهی (كارشناس موسیقی و فارغ التحصیل رشته نوازندگی ساز ایرانی) را برگزیدیم تا با درك مناسب و نگاهی ژرف و تخصصی مدیریت این پروژه را بر عهده گیرند و نام این مجموعه از پادكستها را به پیشنهاد ایشان "چهارگاه" گذاشتیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اظهار كرد كه ما در ساخت مجموعه "پادكستهای چهارگاه" توان خود را بر آن گذاشتهایم تا این مجموعه به صورت كاملاً رایگان در اختیار مخاطبان و علاقهمندان به موسیقی قرار گیرد و از این رو؛ تمام هزینهها بر عهده مجموعه است تا به مسئولیت اجتماعی خود بالاخص در دوران پاندمی كرونا جامه عمل پوشانده باشیم. البته باید متذكر شوم كه به طور كلی، اغلب تولید كنندگان پادكستها روند خاصی را برای تأمین هزینههای خود دارند كه توسط اسپانسرهای مختلف (تبلیغات درون برنامهای) تأمین میشود كه برای ادامه فعالیت تولید كنندگان و جذب بیشتر مخاطب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
آموزش موسیقی با "پادكست چهارگاه"
سردبیر پادكست چهارگاه: هدف اصلی ما از تولید محتوای پادكست چهارگاه این مهم است كه شنونده پس از گوش دادن به این پادكستها؛ به توانایی تشخیص نوع و دستگاه موسیقیهای مختلف دست یابد و این روند كمك میكند تا افراد به ریتم و وزن انواع موسیقی نیز واقف شوند.
صابر نظرگاهی (سردبیر پادكست چهارگاه، كارشناس موسیقی و فارغالتحصیل رشته نوازندگی ساز ایرانی) در برنامه باشگاه پادكسترهای جوان و با اشاره به علت نامگذاری "پادكست چهارگاه" اظهار كرد: ما در دوران پاندمی كرونا و بنا به تضعیف روحیه اقشار مختلف جامعه بر آن شدیم تا مجموعهای از پادكست را تولید و منتشر كنیم تا شاید در كاهش روند یاس و ناامیدی در كشور اثرگذار باشیم و از آن جایی كه ماهیت اصلی این پادكستها، موسیقی اصیل ایرانی است نام آن را نیز از درون عرصه موسیقی برگزیدیم (چهارگاه) تا بار معنایی ویژهای داشته باشد.
وی در ادامه افزود: ما تمام توان خود را در مسیر تولید پادكست چهارگاه به كار گرفتهایم تا محتوایی كاملاً تخصصی را در اختیار مخاطبان بگذاریم و به طور مثال؛ در نظر میگیریم كه در 10 قسمت آینده قرار بر این مهم است كه دستگاه همایون را معرفی كنیم پس مطالبی كه ضروری است تا به صورت سلسله وار در این پادكستها مطرح شود را جمعآوری كرده و با تعاریف ساده و مختصر آغاز و تدریجا به معرفی ساختار و روند كار و نمونه میپردازیم تا مخاطب را به دركی مطلوب و بهینه از انواع موسیقی اصیل ایرانی برسانیم. به طور كلی؛ در "پادكست چهارگاه" اطلاعاتی تخصصی در رابطه با موسیقی سنتی و آموزش ابعاد مختلف آن به مخاطبان ارائه میشود.
سردبیر پادكست چهارگاه در ادامه سخنان خود بیان كرد كه هدف اصلی ما از تولید محتوای پادكست چهارگاه این مهم است كه شنونده پس از گوش دادن به این پادكستها؛ به توانایی تشخیص نوع و دستگاه موسیقیهای مختلف دست یابد و این روند كمك میكند تا افراد به ریتم و وزن انواع موسیقی نیز واقف شوند.
صابر نظرگاهی با اشاره به روند مالی و هزینههای جاری در ساخت مجموعه پادكستهای چهارگاه گفت: از آن جایی كه ما در این مجموعه سعی كردیم از حمایت مالی و اسپانسرها استفاده نكنیم، تمامی هزینهها را خود مجموعه پرداخت میكند و این پادكستها رایگان در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد؛ اما آقای علیرضا هدایتی كه مسئول اصلی این مجموعه هستند برای اعضای تولید محتوا حقالزحمهای را در نظر گرفته و پرداخت میكنند كه نشان از حس ویژه و منحصر به فرد ایشان به مسئولیت اجتماعی و اشاعه فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی در جامعه دارد.
خوشبختانه ما در این مجموعه از چنان تشویق و حمایتی برخوردار بوده و هستیم كه طی 2 سال 114 قسمت را تولید و منتشر كردیم و با تمام سختیها و دشواریها، هیچ وقفهای در این میان ایجاد نشد و بعضا برای تولید یك پادكست 30 دقیقهای قریب به 11 ساعت زمان میگذاشتیم تا بهترین و مطلوبترین نتیجه حاصل و بیشتر بهره را به مخاطب برسانیم و خوشبختانه در این مسیر با موفقیتهای بسیاری نیز همراه بودهایم.