امروزه پادكستها میتوانند در افزایش سطح دانش، آگاهی و بصیرت افراد از جریانات جاری در زندگی بسیار اثرگذار باشند و میتوانند نگرش مخاطب را نسبت به موضوعی خاص تغییر و به سمت و سوی واقعیت و درست هدایت كنند كه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
پوریا بختیاری (نویسنده، طراح و گوینده) در برنامه باشگاه پادكسترهای جوان با اشاره به مجموعه پادكستهای"اكوتوپیا" با مضمون اقتصاد و مسائل اقتصادی گفت: ما در اكوتوپیا سعی میكنیم تا دنیا را با عینك اقتصادی ببینیم و مسائل سخت و پیچیده اقتصاد ایران و جهان را به زبان ساده، در كنار هم یاد بگیریم. "اكوتوپیا" واژهای ساختگی است از تركیب اكونومی و یوتوپیا به معنی آرمانشهر اقتصادی و ما با پادكستهای "اكوتوپیا" تلاش داریم تا مخاطب را به آرمانشهر اقتصادی برسانیم.
وی در ادامه افزود: اكثر كارهای پادكستها به جز تدوین را خودم را انجام میدهم و البته برای فصل دوم اكوتوپیا؛ فضای متفاوتتری را در نظر گرفتهام و از دوستان صاحبنظر و خوش قلم كمك گرفتم تا كاری متفاوت و مطلوبتر را به مخاطبان ارائه دهم. البته طی قریب به 1 سال گذشته بیش از 50 اپیزود منتشر كردم كه با 40 هزار نفر دنبال كننده همراه شد و از آنجایی كه هیچ حامی مالی و تبلیغاتی در پس این امر نبود، نتیجه بسیار عالی و رضایت بخش به نظر میرسد.
نویسنده و طراح مجموعه پادكستهای"اكوتوپیا" همچنین اظهار كرد كه تا به حال اسپانسرهای بسیاری پیشنهاد دادهاند كه در مجموعه ما همكاری كنند؛ اما بنا به دلایلی تا كنون این مهم محقق نشد؛ اما در آیندهای نه چندان دور قصد همكاری با برخی از آنها را دارم تا در رشد و توسعه مجموعه نیز اثرگذار باشد. در این راستا بزرگترین انگیزه من برای تولید محتوا به صورت پادكست؛ وقایع بازار بورس سال 1399 بود كه طی آن بخش بسیاری از مردم متحمل ضرر و زیانهای بسیاری شدند و از آنجایی كه هوش و دانش اقتصادی كافی را نداشتند نتوانستند جلوی این آسیبزایی را بگیرند.
پوریا بختیاری با تأكید بر جامعه آماری شنوندههای پادكستهای "اكوتوپیا" بیان كرد: بر اساس ارزیابیها و آماری كه داشتم، تا كنون بیشترین قشر از شنوندههای مجموعه پادكستهای"اكوتوپیا" را گروه سنی 24 تا 36 سال تشكیل میدهند كه امیدوارم برایشان مؤثر باشد كه بیشك این روند در انگیزه و ادامه مسیر من هم مؤثر است.
وی در ادامه سخنان خود افزود: از آنجایی كه سعی میكنم تمام محتوا را با عینك اقتصادی ببینم؛ باید به تاریخچه آنها نیز اشاره داشته باشم و از این رو، زمان بیشتری نیاز است تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر برسم. بنابراین و به طور میانگین هر اپیزود تقریبا زمانی بین 24 تا 27 ساعت مفید لازم دارد تا محتوا تولید شود و این زمان جدای از زمان بازشنوایی و زمان تدوین و امور دیگر محاسبه شده است.
نویسنده و طراح مجموعه پادكستهای"اكوتوپیا" به شنودهها پیشنهاد كرد كه اپیزود شماره 48 این مجموعه را با عنوان "حضرت رسانه" گوش دهند چرا كه این اپیزود نشان میدهد كه رسانهها لزوماً دوست شما نیستند! و اطلاع از این مهم یكی از ضروریات عصر كنونی است.