به گزارش روابط عمومی رادیو جوان، در برنامه اینجا شب نیست بامداد شنبه، درباره موضوع «دهن بینی» در زندگی اجتماعی صحبت شد.
دهنبینی و تبلیغات
در این برنامه با مجید اوقانیان، كارشناس تبلیغات، بازاریابی و كسب و كار به صورت تلفنی گفتوگو شد.
وی درباره شباهت تبلغات و دهنبینی گفت: «پایه اصلی تبلیغات بر مبنای دهنبینی است.
یعنی افراد اطلاعات پایه را از اطرافیان دریافت میكنند و با اعتماد به آنها محصولی را خریداری میكنند. این موضوع در دنیا نیز اتفاق میافتد و بعضی از شركتها بر پایه احساسات افراد، تبلیغات انجام میدهند.»
اوقانیان درباره تبلیغات بر پایه شناخت جامعه گفت: «در كشور ما هم تحقیقاتی برای شناخت رفتار مصرفكننده انجام شده است و شاهد نزدیك شدن سه دانش روانشناسی، ماركتینگ و رسانه هستیم.
او در پاسخ به این كه دهنبینی چقدر در تبلیغات موفق شده و خوب است یا بد، گفت: «حدوداً میتوان گفت رشد بالای 50درصد داشته است.
این اتفاق خوبی در تبلیغات است، اما باید توجه كرد كه دهنبینی و تبلیغات گوشهای از كار در بازار است و اگر فروشندگان با استفاده از این ابزار جلو بروند و نتوانند محصول مناسبی را ارائه دهند و پاسخی داشته باشند، از چرخه رقابت حذف خواهند شد.
دهنبینی در تبلیغات مثل شمشیر دو لبهای است كه میتوان از جنبه مثبت و منفی آن استفاده كرد.»
وی تاكید كرد: «مردم روزانه بسیاری از تبلیغات را در قالبهای مختلف بیلبورد، پیامك و... میبینند و آن را به خاطر نمیسپارند.
آن وقت اگر یكی از اطرافیان درباره یكی از این اتفاقات به دیگری اطلاعات بدهد، این ابزار به هدف خود میرسد.»
تبلیغات ویروسی و مواجهه عاقلانه با آن
مجید اوقانیان در پاسخ به اینكه چگونه میتوان در برابر تبلیغات ویروسی عاقلانه رفتار كرد، گفت: «مصرف كننده امروزی، یكی از بیوفاترین مصرفكنندگان در بازار است.
نسلهای گذشته اگر از یك مغازه خرید میكردند و محصول آن مناسب بود، دفعات بعد هم از همانجا خرید میكردند، اما نسل امروزی به دنبال تجربههای جدید است و به همین علت به دنبال نظر دیگران بوده و تبلیغات بر او اثر زیادی میگذارد.»
وی درباره پرسش و پاسخ در بخش نظرات محصولات و احتمال جابهجایی اطلاعات غلط، گفت: «مصرف كننده امروزی باهوش است و وقتی كه نظرات مشابه را برای محصولات ببیند، متوجه تقلبی بودن آن میشود.
نسل امروز برخلاف نسل گذشته كه بر پایه اعتماد به فروشنده جلو میرفت، با اطلاعات به دنبال خرید محصول میرود.»
وی با تاكید بر اینكه شناخت درست محصول یك هنر است، گفت: «این روزها ما بمباران تبلیغاتی میشویم و هدف آنها سردرگمی مخاطب و هدایت مخاطب به سمت بازار خودشان است.
یك مصرف كننده باهوش قبل از تحت تاثیر قرار گرفتن، مشخصات محصولی كه میخواهد را دقیق میسنجد و سپس وارد این حجم اطلاعاتی میشود.»
كارشناس بازار و ماركتینگ درباره جریحهدار كردن احساسات مخاطبان گفت: «تحریك احساسات نیز یكی از روشهای تبلیغات است، اما در دراز مدت میتواند آسیب اجتماعی به جامعه وارد كند.»
وی در پایان توصیههایی برای افرادی كه میخواهند وارد این حوزه شوند را بیان كرد.
گفتنی است برنامه اینجا شب نیست، هر شب از 00 تا 02 بامداد از شبكه رادیویی جوان پخش میشود.
پایان پیام