یك كارشناس رسانه درباره عملكرد رسانههای معاند گفت: رسانههای استكبارگر باید اطلاعات غلط منتشر كنند. چون اساساً ماهیت آنها اشتباه جوشیده شده است.
مسعود بصیری، كارشناس رسانه در برنامه «موكب جوانان» رادیو جوان در پاسخ به این سوال كه آیا رسانهها میتوانند بر تفكر، آداب و رسوم، مذهب و زبان جوانان تاثیر بگذارند و چگونه این تاثیرگذاری انجام میشود، گفت: رسانهها را نمیتوان از بحثی كه شروع كردید، جدا كرد. راه اثرگذاری بر اندیشهها، آراء، افكار عمومی، افكار خواص، تغییر دولتها، تغییر حكومتها و چه انقلاب در فرد یا حكومت یا شورشها و ... بدون اندیشیدن و باور غیر ممكن است.
دانستههای غلط خطرناكتر از ندانستههاست
بصیری با بیان اینكه مهمترین ابزار اثرگذاری بر اندیشه دیگران، رسانه بهطور عام است، افزود: آقای برنارد شاو میگوید دانستههای غلط بسیار خطرناكتر از ندانستهها هستند. یعنی آن چیزهایی كه میدانیم و اشتباه هم میدانیم و منجر به تصمیمگیری اشتباه میشود، خیلی خطرناكتر از چیزهایی هست كه ما نمیدانیم. رسانهها در دنیا اطلاعات میدهند، اما اطلاعات اشتباه میدهند.
نطفه رسانههای سلطهجو اشتباه شكل گرفته
این كارشناس رسانه در پاسخ به این موضوع كه رسانهها تعمدانه به انتشار اطلاعات غلط دامن میزنند، افزود: رسانههای استكبارگر و سلطهجو باید اینگونه عمل كنند. چون اساساً ماهیت آنها اشتباه جوشیده شده است. شما با استكبار صحبت میكنید. در رسانه اصل این است كه هیچ رسانهای در جهان مستقل نیست. اصلاً چیزی به عنوان مستقل وجود ندارد.
شگرد رسانه اعلام بیطرفی اوست
وی ادامه داد: من و شما هم كه در رسانه صحبت میكنیم، وابستگی فكری داریم. الزاماً وابستگی هم موضوع غلطی نیست. اینكه رسانهها اعلام بیطرفی میكنند به این دلیل است كه اگر بیطرفی خود را اعلام نكنند، نمیتوانند تاثیر بگذارند. مثل فروشنده كالا میماند. وقتی شما میخواهید پیراهن یا شلواری بخرید، فروشنده میگوید نوع خرید شما فرقی نمیكند. ولی وقتی از او توصیه میخواهید یا به جنس خوب و اخلاق پایبند است، یا به اخلاق پایبند نیست و جنسی را پیشنهاد میكند كه سود بیشتری برای خودش دارد.
بصیری در پاسخ به سوال یكی از جوانان درباره باورپذیری جوانان نسبت به اطلاعات رسانههای معاند و در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنیبر اینكه آیا ما به عنوان رسانه، عضو جریان سیاسی یا جریان فرهنگی باید بهگونهای رفتار میكردیم كه این دغدغه از سوی جوان مطرح نشود یا لزوماً به رفتار داخل كشور مربوط نمیشود، گفت: هر دو این موضوعات هست؛ نمیتوانیم بگوییم كه در داخل اشتباه نداشتیم. با این حال، رسانههای دشمن هم بسیار قدرتمند هستند. صداوسیما، رسانههای مكتوب و دیجیتال كه در كشور وجود دارند، یك حجمی برای مبارزه دارند.
رسانههای فارسی زبان «دروغ آزاد» هستند
این كارشناس رسانه با بیان اینكه فقط ایران اینترنشنال سالی 250 میلیون دلار خرج میكند و هرچه خبرنگار فارسیزبان از سراسر جهان هست، دور خودش جمع كرده، افزود: همزمان با ایران اینترنشنال، بیبیسی فارسی، منوتو، صدای امریكا، دویچهوله آلمان و انواع رسانهها كار میكنند و یك پیام برای مخاطبان مختلف تولید میكنند. آنها چیزی به عنوان «دروغنگو» ندارند و دروغ آزاد هستند.
وی در پاسخ به این سوال كه در برابر اطلاعات غلط چه باید كرد، گفت: اگر جوان نیازمند اطلاعات دقیق است، باید خواست جوان را درباره حقیقت افزایش دهیم. ما امروز 20 میلیون نفر در كشور داریم كه روزی حداقل دو ساعت گیم بازی میكنند كه نیازی به دریافت حقیقت نمیبینند. چه كسی اینكار را با آنها كرده؟ ما این كار را كردیم.
جوان باید با بستهای از اطلاعات مواجه باشد
بصیری با بیان اینكه شما با جوانی طرف هستید كه به بستهای از اطلاعات و اعتبارات نیازمند است، گفت: در این بسته باید اخلاق، ورزش، دین، اقتصاد، اجتماع، سیاست و مسائل فرهنگی را قرار داد. این بسته هم باید به دست مخاطب برسد، نه اینكه بستهای با تنوع زیاد درست كنیم و مخاطب فرصت نكند و نداند كه كجا باید آن بسته را پیدا كند. الان این بسته مهیاست ولی آنقدر پراكنده است كه امكان جمعآوری وجود ندارد.
این كارشناس رسانه با اشاره به اینكه آن حاكمانی كه به افغانستانیها نگفتند كه سیطره حكومت ظلم بر شما منجر به كشته شدن چند میلیون نفر میشود، تصریح كرد: درحالی كه با رقص و ساز و آواز فكرشان را مشغول كردند و در سوریه، عراق، لیبی، مصر و ... همین كار را كردند، امروز مردمش با بدبختی وحشتناكی از خواب بیدار شدند.