زندگی امروز آنقدر با فضای مجازی و الكترونیكی درهم آمیخته شده كه به یادآوردن روزگاری كه همه كارهای انجام شده توسط نیروی انسانی سخت است و دیگر خبری از ایستادنهای طولانی در صف بانك بخاطر پرداخت قبوض یا دریافت و ارسال وجه نقد نیست.
به گزارش گروه چندرسانه ای رادیو جوان؛در چند دهه اخیر سبك زندگی با سرعت زیادی تغییر كرده است و فضای مجازی و اینترنت با چنان سرعتی سر و شكل زندگی را تغییر داده كه خیلی از كارهایی كه به مدد نیروی انسانی انجام می شد این روزها دیگر با تلفن های همراه یا دستگاههای عابربانك انجام می شود.
دیگر خبری از ایستادنهای طولانی در صف بانك بخاطر پرداخت قبوض یا دریافت و ارسال وجه نقد نیست. خوش حسابی و بد حسابی شما را با ارسال یك پیامك اعلام می كنند. و اینها همه به لطف زندگی مدرن اتفاق افتاده. حال نكته اینجاست كه بانكداری الكترونیك چیست؟ بانكداری الكترونیك یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امكاناتی برای كاركنان در جهت افزایش سرعت و كارایی آنها در ارائه خدمات بانكی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبهای و بین بانكی در سراسر دنیا و ارائه امكانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان كه با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیكی در بانك، در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) از طریق كانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانكی دلخواه خود را انجام دهند.
به عبارت دیگر بانكداری الكترونیكی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبكه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الكترونیكی است و نیازی به حضور فیزیكی مشتری در شعبه نیست.
به مشتریان اجازه میدهد تا معاملات اقتصادی را در یك وبسایت امن به طرقی مثل كارهای خرده بانكی یا بانك مجازی، موسسه مالی و اعتباری یا شركتهای ساخت و ساز انجام دهند.
بانكداری الكترونیك را استفاده بانكها از اینترنت برای ارائه خدمات بانكی به مشتریان و استفاده مشتریان از اینترنت برای ساماندهی، كنترل و انجام تراكنش بر روی حسابهای بانكی خود تعریف میكند. با این حال، برخی از صاحبنظران تعریف كلی تری ارائه كردهاند و استفاده از سایر ابزارها و كانالهای الكترونیك نظیر تلفن همراه، تلفن و تلویزیون دیجیتال به منظور اطلاعرسانی، ایجاد ارتباط و انجام تراكنش بانكی را نیز مشمول تعریف بانكداری الكترونیك دانستهاند.
انتهای پیام/