مهمان برنامۀ گل طلایی آقای یحییزاده بودند كه در این برنامه دربارۀ درآمدزایی برای باشگاههای بزرگی مثل استقلال صحبت كردند.
یحییزاده، مشاور اقتصادی باشگاه استقلال گفت: «اسپانسرینگ دیگر تنها راه درآمد باشگاهها نیست، درآمدزایی به صورت مدیایی یكی از بزرگترین مسیرهای كسب درآمد برای ورزش است كه در ایران هم زیرساختهایش در حال آماده سازی است».
یحییزاده دربارۀ مبلغ دقیق بدهی گفت: «اجازه دهید مباحث حقوقی مربوط به این بدهی بررسی شود و بعد از آن، نتایح خدمت تمامی رسانهها اعلام شود. فقط مردم نگران نباشند.»
در ادامه ایشان دربارۀ مدلهای درآمدی باشگاه اینچنین ادامه داد كه یكی از روشهایی كه باشگاهها از آن برای كسب درآمد استفاده میكنند، هواداری طرفداران و كمكهای آنهاست. روش دیگر خدمات ارزشافزوده یا پیامكی بود كه در سال 97، 98 این سامانه از سمت وزارت ارتباطات به دلیل مشكلاتی كه برای مردم پیش آمده بود، برای همۀ اپراتورها قطع شد. البته مصوبهای جدید در دست تصویب است كه طبق آن همان درآمدها در قالب كیف پول الكترونیكی در بستر اپلیكیشنها به باشگاه برمیگردد. یعنی مردم درازای پولی كه میدهند، خدمات دریافت میكنند. وی در ادامه افزود: آقای دكتر مدنی، مدیر عامل باشگاه، با انتخاب كارگزاری اولین بار در حوزۀ فوتبال برای باشگاههای بزرگ، با برگزاری مزایده، روند مثبتی در پیش گرفتهاند. كف درآمد باشگاه استقلال طبق قراردادی كه با هلدینگ كارگزار این تیم، بسته است سالیانه 80 میلیارد تومان خواهد بود.
یحییزاده در جواب اینكه مبلغ این قرارداد برای پرداخت بدهیها كافی است یا خیر، بر این موضوع تاكید كرد كه دیگر اسپانسرینگ تنها روش درآمدزایی برای باشگاهها نیست و در كشور زیرساختها برای كسب درآمد از طریق مدیا مهیا خواهد شد. مثلا بیشتر از 70 درصد پهنای باند كشور در همین حوزۀ ورزش و فوتبال مصرف میشود. پس منطقی است كه باشگاهها از این درآمد نفع ببرند. در نتیجه، این تیمهای پرطرفدار به درآمدی پایدار میرسند كه مبلغ این قرارداد در برابر آن ناچیز خواهد بود. اما این مستلزم این است كه همۀ مسئولان و مدیران جدید فدراسیون، اقدامات لازم را انجام دهند تا با سرمایهگذارانی كه به باشگاه آوردهاند، بتوانند این بستر مدیای تخصصی را برای زمین فوتبال فراهم كنند. زیرا این مدل درآمدزایی هم به نفع باشگاه است و هم طرفداران آن كه میتوانند از سرویسی ویژه استفاده كنند.
یحییزاده با قبول اینكه روش جمعآوری كمكهای مردمی با دادن شمارۀ كارت یا حساب دیگر منسوخ شده، در انتهای صحبتهای خود مجدد به این موضوع اشاره داشت كه با توجه با ظرفیت هوادارانی كه باشگاهها دارند و رایج شدن كیف پول الكترونیكی در كشور، طرفداران هر تیم میتوانند با استفاده از اپلیكشینهای مخصوص به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن باشگاه كمك كنند و خدمات دریافت كنند.
مجری برنامه امیرحسین بابازاده و تهیه كنندۀ آن شایان بهلولی است.