كیلومتر 88 شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:30 به مدت 15 دقیقه

آمار بالای خطای انسانی در میزان تصادفات؛ خطا، انسانی هم‌كه باشد؛ جاده غیرانسانی عمل می‌كند

برنامه ""كیلومتر 88"" امروز 11ام شهریورماه پیرامون گزارش اداره راهنمایی و رانندگی در شهریور ماه امسال، مبنی بر افزایش قابل توجه آمار تصادفاتِ ناشی از خطای انسانی نسبت به سال گذشته را مورد بررسی قرار خواهد داد.

1396/06/11
|
14:18
|

به گزارش گروه چندرسانه‌ای رادیو جوان؛ برنامه ""كیلومتر 88"" امروز 11ام شهریورماه پیرامون گزارش اداره راهنمایی و رانندگی در شهریور ماه امسال، مبنی بر افزایش قابل توجه آمار تصادفاتِ ناشی از خطای انسانی نسبت به سال گذشته را مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین در این برنامه به این سوال پاسخ خواهیم داد: خطای انسانی در انجام كارها چقدر می‌تواند به ضرر جامعه تمام شود؟

این برنامه به تهیه كنندگی مجتبی حسنی از شنبه تا چهارشنبه هرروز ساعت17 از شبكه رادیویی جوان پخش خواهد شد . با ما همراه باشید.

شرح موضوع:

شناسایی و تحلیل عوامل بروز تصادف

الف) عامل انسانی: با توجه به نقش بسیار مهم انسان در تصادف‌های رانندگی، بیشتر تحقیقات و برنامه‌ریزی‌ها امروزه در ارتباط با انسان است. امروزه در اكثر مطالعاتی كه در این زمینه صورت می‌گیرد، از انسان به‌عنوان مهم‌ترین عامل در بروز این‌گونه حوادث نام می‌برند. بسیاری از مشكلات مربوط به حمل‌ونقل و ترافیك دركشور ما ناشی از رفتار استفاده‌كنندگان است كه علت اصلی آن عدم آگاهی لازم نداشتن، آموزش كافی و بی‌توجه‌ای به وجدان اجتماعی نسبت به حقوق سایر استفاده‌كنندگان است.

امروزه ثابت شده است كه اعمال ناایمن انسان عامل اصلی تصادف می‌باشد. برای مثال هنریچ عامل حدود ٨٨‌درصد از كل حوادث را اعمال ناایمن گزارش می‌كند. دریو ٨٠ تا ٩٠ حوادث را ناشی از خطای انسانی می‌داند، بیلینگ و رینارد نیز خطا‌های انسانی را عامل وقوع ٧٠ تا ٩٠‌درصد حوادث معرفی می‌كند. یكی از دلایل اصلی در بروز خستگی رانندگان عدم رعایت سقف زمانی مجاز رانندگی است، زیرا با افزایش زمان رانندگی بدون‌ شك زمان عكس‌العمل فرد درقبال حوادث احتمالی افزایش و هوشیاری و قدرت پردازش وی كاهش می‌یابد. ٦٦ نكته مهم در این‌جا پیامدهای ناشی از خستگی رانندگان یعنی خواب‌آلودگی است كه این پیامد همواره مانند كابوسی بر روح و جان مسافران سایه انداخته است.

متأسفانه درجاده‌های كشورمان در اكثر موارد به واقعیت پیوسته است و همواره شاهد از بین رفتن هموطنان عزیز در سطح جاده‌های كشور هستیم، البته گفتنی است كه این موضوع فقط مختص به كشور ما نیست و در سراسر جهان این معضل وجود دارد؛ «طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده توسط مركز تحقیقات خواب، خستگی راننده عامل اصلی ٢٥‌درصد تصادفات و به‌طور خاص ٦٠‌درصد تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ و آسیب‌های جدی است. ب) عوامل طبیعی و محیطی: عوامل طبیعی دركنار عوامل انسانی یكی ازعوامل موثر در بروز تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شود. از بین عوامل طبیعی عوامل اقلیمی نقش مهم‌تری دارد. فاكتورهای اقلیمی دركلیه امور به‌ویژه در حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی، دارای نقش اساسی است و درصورت آگاهی از این عوامل، می‌توان كمك‌های ارزنده‌ای بـه ایمنی حمل‌ونقل كرد و مهم‌تر این‌كه خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن را كاهش داد.

ج) عامل جاده: درطول تاریخ جاده نقش اساسی درخلق و توسعه و گسترش تمدن‌ها داشته است. حمل‌ونقل بار و مسافر و گسترش روزافزون وسایل نقلیه درجاده‌های زمینی با خود تصادفات و سوانح جاده‌ای را باز تولید كرده است. براساس آخرین اطلاعات در ایران حدود ٨٠‌هزار كیلومتر راه اصلی ٩ و فرعی ١٠ وجود دارد كه ٧٥‌درصد تردد فقط در ١٥‌هزار كیلومتر آن و ٢٥‌درصد تردد در ٦٥‌هزار كیلومتر ما بقی صورت می‌گیرد. بالابودن آمار كشته‌ها در ایران هم ناشی از نا مناسب بودن جاده‌هاست، به‌گونه‌ای كه ٨/٧٣درصد تصادفات منجر به مرگ، ناشی ازعرض كم این جاده‌هاست.

امروزه كشورها روش‌های مختلفی را درمورد بهبود ایمنی و كاهش تصادفات جاده‌ای دنبال می‌كنند. برای نمونه كشور سوئد از لحاظ نرخ مالكیت وسیله نقلیه درحد بالایی است، ٨١‌درصد مردم مالك وسیله نقلیه‌اند، همچنین تعداد تصادفات وسایل نقلیه نیز نشان می‌دهد كه این كشور از لحاظ ایمنی ترافیك وضع بسیار مطلوبی دارد، با این همه كشور سوئد ازجمله كشورهایی است كه با برنامه‌ریزی‌های گسترده و همه‌جانبه نسـبت بـه آموزش ایمنی و كاهش تصادفات اقدامات دامنه‌داری را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/


دسترسی سریع
كیلومتر 88