در برنامه ""كیلومتر 88"" پیرامون موضوع خرید نوشت افزار و اینكه كدام نوع نوشت افزار(ایرانی یا خارجی) بهتر است صحبت شد.همچنین در این برنامه به حال و روز تولیدات داخلی نوشت افزار ایرانی هم پرداخت شد.
شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد كه هنگام خرید كالایی سردوراهی ایرانی خریدن یا خارجی خریدن بمانید .یكی از همین موارد خرید نوشت افزار است این كه كالای نوشت افزاری را با آرم و شخصیت های خارجی خریداری كنیم یا ایرانی هنوز هم دغدغده بسیاری از والدین و محصلین است.
رفته رفته و با نزدیك شدن به روزهای پایانی تابستان، شور و اشتیاق دانشآموزان برای خرید لوازمالتحریر و تكاپوی پدران و مادران را برای تامین و خرید ملزومات تحصیلی فرزندان شاهد هستیم.
واقعیت تلخ و تكراری هر ساله این است كه تصاویر انیمیشنهای غربی سالهاست نبض بازار لوازمالتحریر كشور ما را در دست گرفتهاند، جریانی كه اگر خوب به آن بنگریم به راحتی میتوانیم ردپای صاحبان این جریان و تلاش آنان در آن سوی مرزها را برای انتقال مفاهیمی كه با فرهنگ دینی و اجتماعی كشورمان مغایرت دارد، مشاهده كنیم.
سالیان سال است كه شاهد جولان شخصیت های خارجی در كوله های دانش آموزان كشورمان هستیم و این مسئله همواره محل نگرانی و گلایه از سوی خانواده ها و مسئولان دلسوز این بخش بوده است.
در كنار آنكه هرساله شاهد پررنگتر شدن این شخصیت ها در بازار داغ كیف و لوازم التحریر مدارس هستیم؛ تلاش جدی مسئولان این بخش را برای پركردن جای خالی شخصیت ها و الگوهای ایرانی و بومی شاهد نیستیم.
لوازم التحریر از جمله اقلامی است كه حامل نمادهای فرهنگی كشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت كامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یكهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی و یكه تازی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردكنندگان محصولات خارجی بودهایم كه متاسفانه علیرغم صدمات فرهنگی و تاثیر بسزا در روحیات كوكان و نوجوانان، تاثیر سویی نیز بر تولیدات داخلی در حوزه نوشت افزار و لوازم التحریر كشور گذاشته است.
گفتنی است هر چند در سال های اخیر، بارها و بارها گله مندی مسئولان را در خصوص عدم خرید و رغبت خانواده های ایرانی به نوشت افزارهای داخلی را شاهد بوده ایم، اما باید اذعان كنیم وقتی خوراك مناسبی را برای بازار نوشت افزار كشور تعریف نكرده ایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشت افزارهای بومی و اسلامی، منطقی و شدنی بنظر نمی رسد.