دكتر معصومه نصیری، در بخش میز سواد رسانهای، در برنامه كافه رادیو از رادیو جوان گفت: «ما باید فضای جوانان كشور را واقعی ببینیم و بدانیم كه در این فضا چه چیزی را تعریف كردهایم.»
دكتر معصومه نصیری، در بخش میز سواد رسانهای، در برنامه كافه رادیو از رادیو جوان گفت: «ما باید فضای جوانان كشور را واقعی ببینیم و بدانیم كه در این فضا چه چیزی را تعریف كردهایم.»
در ادامه صحبتهای دكتر معصومه نصیری را درباره نقش رسانه در هویتسازی جوانان میخوانیم.
قبلا در مورد اینكه رسانهها چگونه هویتسازی میكنند و چگونه میتوانند هویتزدایی كنند و زایش هویتهای جدید داشته باشند، صحبت كردهام.
امروز یك مولفه یا یك ابزار جدیدی به نام رسانه اضافه شده كه تاثیرات خاص خودش را میگذارد.
ما در كنار اینكه علم داریم بر اینكه رسانه فعل و انفعالات سیاسی و جدی در كشورها را رقم میزند، در حوزه فرهنگ هم به صورت جدی ظهور میكند.
میطلبد بررسی كنیم كه چگونه میشود یك جوانی كه ممكن است رفتاری را از خودش بروز دهد كه این رفتار در كنه خودش شاید نشان دهنده یك لجاجت یا تحت تاثیر مولفههای در حال گذار فرهنگی یا موارد دیگر از این دست قرار میگیرد. و مهمتر از اینها با توجه به اینكه ما علم به این همه تغییر داریم كه توسط رسانه ممكن است رقم زده شود، و یك دنیاهای جدیدی را برای بچهها خلق كند.
ما الان هویتهایی را در شبكههای اجتماعی داریم، هویت ما اپلیها، ما سامسونگیها، یعنی هویتهایی كه ته خودش خیلی چیز قابل توجهی ندارد.
حتی یك ابزار و در واقع دیواری است و یك رسانهای كه او دارد از آن استفاده میكند میتواند زایش هویت كند و اینها غیر از آن حرفهایی را بزنند كه ممكن است در محیط واقعی شنیده نشود.
یا هویتی برای این قشر از جامعه به رسمیت شناخته نشود، توسط نهاد قانون گذار و تصمیم گیر، حتی خانواده و این جوان تحت تاثیر این هویتها قرار میگیرد و چیزهایی كه تغییر دهنده سبك زندگی هستند قرار بگیرد و بیاید یك بروز و ظهوری داشته باشد.
من فكر میكنم ما باید این فضا را درست ببینیم و درست بشناسیم و بتوانیم آن محتوای فرهنگی را تهیه كنیم برای بچههایی كه ممكن است به هردلیلی كه میتواند رسانه باشد یا همین سونامیهای فرهنگی متاثر از رسانهای كه در بازیها و انیمیشنها هست، باشند.
در یك جاهایی هم برمیگردد به اینكه او دارد یك اعتراض اجتماعی میكند نسبت به وضعیتی كه در آن بسر میبرد.
ما باید فضای جوانان كشور را واقعی ببینیم و بدانیم كه در این فضا چه چیزی را تعریف كردهایم.
من همیشه در حوزه سواد رسانهای وقتی نقد میكنند كه مردم فریب خوردهاند یا مردم تحت تاثیر شبكههای اجتماعی قرار گرفتهاند، این نكته را میگویم كه ما چه چیزی كاشتیم و چه چیزی را قرار است برداشت كنیم.
به هرحال همه ما این دوران مهم زندگی را گذراندهایم. مدل حرف شنوی و تاثیرگذاری پیامهای ما در این دوره و در این سن و سال بسیار متفاوت است با اینكه من برای یك بزرگسال دارم تولید محتوا میكنم و به او ارائه میدهم.
نكته دیگر این است كه رسانه قطعا سیاست گذاری میكند و محتوایش را هدف گذاری میكند، جوری هم هدف گذاری میكند كه همین تاثیری كه داریم میبینیم را بگیرد از جوانها.
به هرحال برای او یك شخصیتی را قائل میشود كه شاید این جوان در بیرون آن را نبیند