تولید كنندگان و توزیع كنندگان چگونه با ارائهی خدمات بهتری پس از فروش از یكدیگر پیشی میگیرند. وضع و اوضاع خدمات پس از فروش در ایران چگونه است؟
تعریف سنتی خدمات پس از فروش عبارت است از ارائهی خدمات، پشتیبانی و قطعات یدكی بعد از انجام دادن فروشی اولیه است. این خدمات در ارائهی ماشین آلات پیچیده مانند وسایل نقلیه موتوری اغلب به تعمیر و نگهداری منظم را شامل میشود. اگر بخواهیم از این تعریف استفاده كنیم، آن وقت این تعریف فقط برای محصولاتی كه بعد فیزیكی دارند كاربرد خواهد داشت و برای فعالیتهای خدماتی این تعریف كاربرد نخواهد داشت.
امروزه برای در برگرفتن كلیه فعالیتها به مفهوم خدمات پس از فروش از این تعریف استفاده میشود: خدمات پس از فروش عبارت است از ابزار بازاریابی به منظور وفادارسازی مشتریان بالفعل از طریق شناخت و برآورده سازی نیاز این گونه مشتریان. به این ترتیب با شناسایی نیازهای مشتریان موجود و بالفعل در تمامی حوزهها میتوان مفهوم خدمات پس از فروش را تبیین كرد. بانكها، بیمهها، بیمارستانها، صنایع تولیدی و غیره مشمول این تعریف میشوند.
شناسایی نیاز و رفع آنها در تمامی كسب و كارها از ابزار خدمات پس از فروش به شمار میرود. آن گاه نصب، راهاندازی، حمل كالا، سرویس در محل، و هرچه را بعدها برای رفع نیازهای تلویحی و تصریحی مشتریان انجام گیرد، از راهكارهای خدمات پس از فروش خواهد بود.