مدیریت یعنی بكارگیری موثر و كارآمد منابع مالی و انسانی اما مفهومی گسترده در لایه های زیرین این تعریف جاگرفته كه در برنامه "كاوشگر" 24مردادماه به این موضوع پرداخته شد. "كاوشگر" را شنبه تا چهارشنبه ساعت9:00 بشنوید.
بهگزارش گروه چندرسانهای رادیو جوان؛ مدیریت یعنی بكارگیری موثر و كارآمد منابع مالی و انسانی اما مفهومی گسترده در لایه های زیرین این تعریف جاگرفته كه در برنامه "كاوشگر" 24مردادماه به این موضوع پرداخته شد. "كاوشگر" را شنبه تا چهارشنبه ساعت9:00 بشنوید.
تاكنون، تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شدهاست. برخی از مهمترین تعاریفی كه ارائه شده، از این قرار است. هنر انجام امور با و بهوسیله دیگران- فرایندی كه طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیرد.
انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و كنترل- علم و هنر هماهنگی كوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
بازی كردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده و رابط برای اعضای سازمان
مدیریت از دید كاركردی شامل وظایفی همچون برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و كنترل میگردد.
این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با كمی و كاستی یا فزونیهایی در واژههای بیانكنندهٔ وظایف روبروست، اما به نظر روانتر از تعاریفی است كه میكوشند مدیریت را محصور به یك ویژگی خاص نمایند یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. بااینحال، تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به كاركردهای آن از سوی محققانی چون فایول یا گیولیك دارای تفاوتهایی است كه بهسادگی نمیتوان از آنها گذر كرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانستهاست تعریف خود را مدیریت كند.
انتهای پیام/