شبكههای اجتماعی میتواند متوجه شود كه نحوهی مشاركت و خرید شما در اجتماع چگونه است و حتی میتواند حدس بزند شما چه چیزی میخورید و به چه غذایی علاقه دارید و چه میپوشید و كجا میروید.
دكتر «فرشاد مهدی پور»، كارشناس سواد رسانه ای، در گفتگو با رادیو جوان، با اشاره با ناامن بودن تمامی شبكههای اجتماعی گفت: اخیرا شبكهی فیسبوك اطلاعات حدود صد میلیون از كاربرانش را فروخته است و شركتی كه این اطلاعات را خریداری كرده گفته كه در انتخابات اخیر امریكا از این اطلاعات استفاده كرده و آنها را طبقه بندی و ارزیابی كرده و مدعی است كه با این اطلاعات توانسته بر روند انتخابات تاثیرگذار باشد.
وی افزود: این نمونه نشان میدهد كه هیچ اطلاعات امنی در فضای مجازی و شبكههای اجتماعی نداریم، به این معنا كه این اطلاعات در اختیار یك شبكه خارجی و داخلی ممكن است قرار گیرد.
مهدی پور گفت: در هر شبكه و رسانهی اجتماعی افعالی انجام میدهیم، مثل لایك كردن یا گذاشتن عكس و حذف كردن عكس كه همهی اینها قابلیت ارزیابی و تحلیل دارد. مثلا شما به تصاویر ورزشی علاقه نشان میدهید یا تصاویر فانتزی را حذف میكنید كه تمامی این اقدامات ممكن است در آزمونهای روانشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد و به مروز زمان با استفاده از این تحلیلها، شبكهی اجتماعی مورد نظر میتواند متوجه شود كه نحوهی مشاركت و خرید شما در اجتماع چگونه است و حتی میتواند حدس بزند شما چه چیزی میخورید و به چه غذایی علاقه دارید و چه میپوشید و كجا میروید.
این كارشناس سواد رسانهای تصریح كرد: این اقدامات، تك تك افراد را تهدید نمیكند، اما همانطور كه مدیر فیسبوك گفته، با استفاده از این اطلاعات دیگران در امور داخلی كشورهای دیگر دخالت میكنند و حتی اعمال تروریستی هم انجام میدهند. در واقع هر كدام از ما فكر می كنیم سوار كشتی هستیم كه اگر این كشتی را سوراخ كنیم اتفاقی برای ما نمیافتد اما كشتی سوراخ میشود و نسبت ما به شبكههای اجتماعی همینگونه است و مستقیما به ما آسیب نمیرساند ولی در نهایت باعث آسیب دیدن همهی ما میشود.