سازمان تأمین اجتماعی از سال 1400 تا كنون؛ در برابر 5 هزار 845 نفر حذفی بیمه رانندگان؛ 6 هزار و 846 نفر را پذیرش كرده است كه با مازاد 1019 نفری مواجه شده اما به وظایف خود جامه عمل پوشانده تا مشكلات این قشر را بهترین نحو ممكن رفع نماید.
"رضا نامجو" (رئیس گروه نظارت بر رویهها و مقررات اداره كل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان) در برنامه جوان ایرانی سلام رادیو جوان و در پاسخ به اظهارات مرتضی ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانهای شهری كشور) كه عنوان كرده بود؛ «بر اساس قانون و تكالیف قانونی شركت تاكسیرانی كشور، سازمان تأمین اجتماعی موظف است تا تمامی افراد تاكسیران را تحت پوشش بیمه قرار دهد و تا سال 1392 فهرست بیمهها به صورت ماهیانه بروز میشد و اسامی افرادی كه از حوزه فعالیت حمل و نقل عمومی خارج میشدند، از فهرست مذكور حذف و در مقابل؛ اسامی افرادی كه به این عرصه وارد میشدند به لیست بیمه شدگان افزوده میشدند اما از سال 1392 به بعد؛ سازمان تأمین اجتماعی این فهرست را بروزرسانی نكرد و رسما اعلام كرد كه منابع این سازمان كفاف پذیرش رانندگان بیشتر را نمیدهد» گفت: اولا طرف مخاطب سازمان تأمین اجتماعی در بحث بیمه و پالایش رانندگان؛ دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری و دهیاری كشور است و به نظر میرسد اطلاعات درستی از این روند ارائه نشده است.
وی ادامه داد: تكلیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی را قانون بیمه اجتماعی رانندگان در سال 1379 آشكارا مشخص كرده است و بر اساس آن؛ رانندگان بین شهری برای تردد حتما باید بیمه شوند و در امتداد این مهم ضروری است تا لیست معرفی اسامی آنها به سازمان تأمین اجتماعی جهت پوشش بیمهای ارائه شود. در سال 1387 این قانون؛ مورد اصلاحی قرار گرفت كه بر مبنای آن رانندگان درون شهری نیز جزو افرادی قرار گرفتند كه تحت پوشش بیمه قرار دادن آنها اجباری شد.
رئیس گروه نظارت بر رویهها و مقررات اداره كل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان همچنین متذكر شد: تا به امروز و بر اساس آخرین آمار؛ 818 هزار و 78 نفر از رانندگان در حوزه بین شهری و درون شهری تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند اما آقای مرتضی ضامنی ادعا كردهاند كه در حال حاضر 110 هزار راننده غیرواقعی داریم و این در حالی است كه یكی از مهمترین شرایط ما برای پذیرش رانندگان در سازمان تأمین اجتماعی، ارائه مجوز یا پروانه فعالیت رانندگی است و این مجوز و پروانهها را مجموعههای شهرداری و اصناف صادر میكنند و تا زمانی كه این مجوز و پروانهها اعتبار فعالیت داشته باشند، راننده میتواند با پرداخت حق بیمه از خدمات آن بهرهمند شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به آنچه كه گفته شد، اگر مجوز برای رانندهای كه هیچ فعالیتی در حوزه حمل و نقل ندارد صادر شود؛ مشخصاً به اهمالكاری مرجع صادر كننده مجوز و پروانهها بر میگردد و تمام رانندگانی كه در حال حاضر اسامی آنها در لیست بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد؛ پروانه فعالیت دارند و این مدارك در پرونده آنها وجود دارد؛ بنابراین این وظیفه سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور است كه مجوز فعالیت رانندگانی كه فعالیتی در این عرصه ندارند را ابطال كند و بیشك به محض اعلام اسامی آنان به سازمان تأمین اجتماعی، ما آنها را از لیست بیمهشدگان حذف و به ازای افراد حذف شده، ایجاد سهمیه برای افراد پذیرش جدید خواهیم كرد.
نامجو در راستای تبیین نحوه پذیرش رانندگان در بیمه سازمان تأمین اجتماعی بیان كرد: به طور كلی و بر اساس قانون سال 1386 هر رانندهای باید 50 درصد حق بیمه خود را كه معادل 13.5 درصد میشود، پرداخت كند تا بیمه وی در سامانه ثبت و خدمات و مزایای كامل آن به فرد ارائه شود.
سازمان هدفمندسازی یارانهها هر ساله لیستی از رانندگان آژانسهای حمل و نقل، ون، اتوبوس، مینی بوس و... را ارائه میكند كه مشمول حق معافیت از پرداخت نیمی از حق بیمه خود هستند و در این راستا باید متذكر شویم كه از سال 1393 تا 1397 هیچ اعتباری در بودجه سنواتی سازمان تأمین اجتماعی برای حق بیمه مشمولین معافیتی پیش بینی نشد، در سال 1398 تا 1399 اعتبار در نظر گرفته شد؛ اما وجهی به حساب سازمان واریز نشد، در سال 1401 برای كل مشمولین (11 گروه صنفی حوزه حمل و نقل) مبلغ 3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: سازمان هدفمندسازی یارانهها در سال 1396 اعلام كرد كه سازمان تأمین اجتماعی دیگر مجاز به پذیرش رانندگان جدید نیست و بر اساس ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه، تحمیل هر گونه بار مالی مازاد بر اقلام مندرج در قوانین بودجه سنواتی را ممنوع كرد و اخیرا هم سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری كه در طول سال 1401 بیان شد در دستور كار قرار گرفته است كه توصیه به پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمهای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمهگر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأكید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و كار لازم، شده است.
نامجو در پایان تأكید كرد: تا به امروز هر لیستی كه به سازمان تأمین اجتماعی در راستای حذف ارسال شده است با بررسی دقیق شرایط، مورد اِعمال قانونی قرار گرفته است و متعاقب با آن سهمیه برای پذیرش رانندگان جدید ایجاد و در دستور كار این سازمان قرار گرفته است و نتیجه آن این مهم شده است كه سازمان تأمین اجتماعی كشور در سال 1400 عددی بالغ بر 2 هزار و 307 راننده جدید را پذیرش كرده و در سال 1401 و با اجرای دهك بندیها و پالایشهای خاص، 3 هزار و 76 راننده جدیدالورود دیگر را تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی در آوردیم و در سال 1402 نیز تا به امروز 1481 نفر و در مجموع 6 هزار و 846 نفر از مزایای بیمهای این سازمان بهرهمند شدهاند و با نگاهی اجمالی مشاهده می كنیم كه در برابر 5 هزار 845 نفر حذفی رانندگان؛ 6 هزار و 846 نفر پذیرش شده اند كه با مازاد 1019 نفری مواجه هستیم اما به وظایف خود جامه عمل پوشاندهایم.