جوان ایرانی سلام شنبه تا چهارشنبه از ساعت 05:30 به مدت 1:30

معاون آموزشی وزارت علوم می گوید : ماموریت دانشگاه ها و وظایف آن ها از دیدگاه معاون آموزشی وزارت علوم

معاون آموزشی وزارت علوم: اشكال ما در نظام آموزش عالی این است كه مراكز دانشگاهی از ماموریت اصلی خودشان فاصله گرفتنه اند

1396/07/15
|
13:22
|

دكتر «مجتبی شریعتی نیاسر» معاون آموزشی وزارت علوم در گفتگو با رادیو جوان، سال تحصیلی جدید دانشگاه ها امروز با حضور رئیس جمهور و مسئولین نظام آموزش عالی و اساتید و دانشجویان در در دانشگاه تهران برگزار می شود و تقارن سال جدید تحصیلی با هفته دفاع مقدس و ماه محرم را به فال نیك میگیریم و امیدواریم زمینه روحیه جهادی جوانان را در عرصه علم و دانش و همچنین روحیه ایثار و ابعاد معنوی جوانان تقویت شود.
وی گفت: امیدواریم سال تحصیلی جدید سال نشاط و قانون مداری و معنویت برای جوامع دانشگاهی باشد. امسال نزدیك به 730 هزار دانشجوی سال اولی در كل دانشگاه های كشور در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دكترا در دانشگاه ها حضور دارند و تقریبا 378 هزار نفر در مقطع كارشناس، 335 هزر در مقطع كارشناسیی ارشد و 27 هزار نفر در مقطع كترا تحصیل را از امسال آغاز می كنند.
شریعتی نیاسر اظهار كرد: در سال جاری تحصیلی با پیش بینی هایی كه انجام شده، امیداریم زمینه اعتلای كیفی را در دانشگاه فراهم كنیم. در بحث اشتغال نیز كه دغدغه همه مسئولین هست نیز با تمهدیداتی كه می اندیشیم، امیدواریم افق روشنی را برای دانش آموختگان در سال های آینده فراهم كنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه افزود: یكی از نكاتی كه برای جامعه دانشگاهی مهم است، تحقق اهدافی است كه در طرح آمایش آموزش عالی تعبیه شده است. این طرح در اسفند 1394 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید كه مشتمل بر هشت بند تكلیفی برای آموزش عالی است. یكی از آنها، تقسیم آموزش عالی به 10 منطقه است. مورد بعدی مدیریتی منطقه ای است كه با هدف تنفیذ اختیار و تمركز زدایی از آموزش عالی است كه بتوانیم زمینه ای فراهم كنیم تا در مناطق مختلف بدون اینكه وابستگی غیرضروری با ستاد داشته باشند، خودشان اولویت را تشخیص دهند و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند.
وی گفت: بخش دیگری از مباحث تكلیفی طرح آمایش، ساماندهی آموزش عالی است؛ به این معنا كه چون از گذشته شاهد رشد فزاینده و بی رویه در ذیل نظام های مختلف بودیم؛ دنبال این هستیم كه در پرتوی این بند كه حكایت از ساماندهی موسسات دارد اینها بتوانند مورد بررسی قرار گیرند و آنهایی كه زیر خط استاندارد هستند در پرتوی حمایت دانشگاه های بزرگتر رشد مطلوب تری داشته باشد.
شریعتی نیاسر تصریح كرد: نكته دیگر در این طرح، بحث مامویت گرایی دانشگاه ها هست. اشكال ما در نظام آموزش عالی این است كه برخی مراكز دانشگاهی ما به ویژه در سطح ملی و محلی از ماموریت اصلی خودشان فاصله گرفتنه اند، یعنی دانشگاهی كه ماموریت آن در حوزه صنعتی است در حوزه علوم انسانی ورود پیدا كرده و دانشگاهی كه وظیفه آن تامین نیروی انسانی دستگاه اجرایی هست، سهمیه ای برای بخش آزاد اختصاص داده كه پتانسیل و ظرفیت خودشان را در جای دیگر هزیه می كنند كه امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده و تقویت دستگاه نظارتی، عملا اینها به تدریج روی ریل اصلی خود قرار بگیرند كه این می تواند آینده مطلوب تری رقم بزند كه نتیجه نهایی‌ آن نیز به نفع جامعه كشور خواهد بود.
انتهای پیام/

دسترسی سریع
جوان ایرانی سلام