برنامه «جوان ایرانی سلام» با حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشور در خصوص كمیاب بودن بلیط هواپیمایی گفتگو كرد.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی كشوری عنوان كرد: صنعت هوانوردی ما، تحت فشارهایی كه از خارج از كشور وارد شده با سختی این صنعت را مدیریت میكنیم. اولین وظیفه و رسالت سازمان هواپیمایی كشوری، ایمنی هواپیما است و تلاش میكنیم از ایمنی پروازهایی كه برقرار میشود، اطمینان كامل داشته باشیم..
حسن خوشخو تصریح كرد: گلایه های مردم به گوش ما می رسد و ما روزانه حدود 700 پرواز داخلی داریم. این بلیتها در شبكۀ توزیع فروش از طریق مكانیزمهایی كه قبلا هم تهیه میشده، تهیه میشود اما به چند دلیل است كه عرضۀ این بلیتها كمیاب شده است.
وی ادامه داد: در وهله اول عدم توجه به مطالبات شركتهای هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت است كه بیش از یك سال مسكوت مانده و همین، باعث شده كه مسیر طبیعی عرضه فروش بلیت از مسیر خود منحرف گردد.
حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی كشوری توضیح داد: به احتمال زیاد تا آخر اردیبهشت ماه، ظرف یكی الی دو روز آینده مصوبهای را ابلاغ خواهیم كرد كه به بخشی از مطالبات ایرلاینها پاسخ داده شود و بتوانیم به شرایط عادی برگردیم.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی كشوری درباره اینكه آیا شركت های هواپیمایی در اردیبهشتماه، پروازهایشان را كاملا در اختیار چارتریهای قرار داده اند؛ گفت: به این صورت نیست كه همه بلیتها در اختیار چارتریها باشد، وقتی موضوعی از مسیر طبیعی خودش خارج بشود، پیامدهایی دارد و مشكلات فعلی به فرآیند طبیعی هر جریانی آسیب خواهد زد.
حسن خوشخو درباره اینكه آیا ایرلاینها برای فشار به دولت و سازمان هواپیمایی، از عمد پروازها را كم می كنند؛ توضیح داد: این را باید آمار بگوید و آمار ما این را نمیگوید. ما هم میشنویم كه شركتهای هواپیمایی لج كردند و پرواز انجام نمیدهند. ولی باید توجه داشت بیش از 60 درصد شركتهای هواپیمایی داخلی ما دولتی هستند، مانند: قشم، ایران ایر، آسمان، قشمایر … قطعا اینها با سیاستهای دولت مخالفتی ندارند و همراه هستند، لذا قسمتی از بدنه دولت محسوب میشوند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی كشوری خاطرنشان كرد: «طبیعتا نمیتوان با صراحت گفت كه شركتهای هواپیمایی لجبازی میكنند؛ ولی این را باید بیان كرد كه بخشی از توزیع فروش بلیت از مسیر اصلی خود منحرف و وارد مسیر سوداگری شده، همه ذینفعان و شركتهای هواپیمایی هم از این موضوع گلایه دارند. لذا وقتی در توزیع فروش بلیت سوداگری پیش میآید از كنترل خود شركتهای هواپیمای هم خارج میشود.
خوشخو در رابطه با بحث چارتر گفت: چارتر جزو ذات صنعت هوانوردی است، در همه جای دنیا و نه فقط ایران، نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت و برایش نسخه پیچید و همچنین صورت مسأله را پاك كرد.
وی ادامه داد: ما باید مسألهای را كه در صنعت هوانوردی حاكم است، بپذیریم. با توجه به هزینههای ارزی و تورمی كه در كشور وجود دارد طبیعی است كه باید بلیت هواپیما هم با آنچه كه واقعیت جامعه است، متناسبسازی شود.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی كشوری یادآور شد: همیشه بهعنوان یك نماینده سازمان هواپیمایی كشوری با افتخار گفتهام كه ایران كشور قدرتمند و ثروتمندی است. ما در كشوری با منابع سرشار خدادادی زندگی میكنیم و اگر فشارهای بینالمللی نبود و ما هم دسترسی عادلانهای به بازار دنیا داشتیم، وضعیت صنعت هوانوردی ما اینطور نبود كه در معرض این آسیبها قرار بگیرد.
معاون سازمان هواپیمایی كشوری در پایان اضافه كرد: سازمان هواپیمایی كشوری آدرس آن دسته از شركتها و اپلیكیشنهایی كه برای فروش بلیت مجاز هستند را به صورت شفاف قرار داده و از مردم خواهش میكنیم بلیت هواپیما را از شركتها و اپلیكیشنهای مجاز تهیه نمایند تا در صورت مشكل احتمالی مبالغ عودت داده شود و نخواهند بلیت را خارج از قاعده ای كه تعریفشده تهیه كنند.