به نقل از سرویس رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران جوان حسن صنوبری گفت: از نوشتن نباید ترسید و همان لحظهای كه فرد فكر میكند حرفی برای گفتن دارد، بنویسد.
به هر شبكه رادیویی كه سر بزنید، برنامههایی را میبینید كه به اسم طنز میخواهند حال خوب را نصیب مخاطب كنند و با شوخی و مزهپراندن به مسائل ریز و درشت جامعه، خنده را به لب شنوندگان رادیو مهمان كنند. چیزی كه این وسط بیشتر به چشم میخورد، متنهای طنزی است كه اول به دست همین نویسندگان نوشته شده و بعد به دست عوامل تولید برنامه شكل نهایی به خود گرفته و در قالب برنامه به مخاطب ارائه شده است.
برای جزئیات بیشتر از كم و كیف طنزنویسی با حسن صنوبری، نویسنده طنزپرداز رادیو جوان گفتگو كردیم.
صنوبری: كسی كه تصمیم میگیرد متنی را بنویسد، باید با اصول اولیه نوشتن آشنا باشد و بعد به سراغ شاخههای مختلف نویسندگی برود. طنزنویسی به صورت تخصصی یكی از شاخههای نوشتن است. از طرفی، برای هر مدل نوشتن باید خیلی خواند و قلم كسانی را كه قبل از خودمان نوشتند و موفق بودند، دید و تجربه كرد.
طنزنویس باید نبض روز جامعه دستش باشد
صنوبری گفت: فردی كه میخواهد طنز بنویسد باید با مسائل اجتماعی آشنایی داشته باشد. وقتی میخواهیم طنز بنویسیم و با مسائل جامعه شوخی كنیم، باید نبض روز جامعه دستمان باشد. بنابراین، برای طنزنویسی باید روز به روز جامعه را دید و اصطلاحات هر روز آن را دانست. چراكه طنز در فضای خلا شكل نمیگیرد، بلكه در شوخی با مسائل روز جامعه شكل میگیرد.
به گفته این نویسنده، معمولاً فردی كه میخواهد طنز بنویسد، یك موضوعی را از زاویه ظریفی نگاه میكند و نقد میكند. پس طنزنویس باید دغدغهمند باشد.
موفقیت رادیو در صمیمیتش است
صنوبری گفت: موفقیت رادیو بیش از هرچیزی در صمیمیتش است. در رادیو میتوانیم به لحظه با مخاطب همراه شویم. اینكه مخاطب بفهمد همان لحظه كسی كنارش بیدار است و با او حرف میزند. حالا این موفقیت میتواند در طنز و... اتفاق بیفتد، ولی باید درنظر گرفت كه طنز در موفقیت رادیو بیتاثیر نیست.
خواندن مداوم متنهای طنز، كمك دستِ نویسنده است
نویسنده طنزپرداز رادیو جوان گفت: خواندن مداوم متنهای طنز به نویسنده كمك میكند كه ابزار طنز را در اختیار بگیرد و هرچه بیشتر این ابزار دست نویسنده باشد، انتخابها بیشتر میشود. در نهایت نویسنده میتواند با دست باز بهترین راه را برای بیان مطلب انتخاب كند. پس نتیجه میگیریم از نوشتن نباید ترسید و اولین لحظهای كه فرد فكر میكند حرفی برای گفتن دارد، باید بنویسد. ممكن است متن، متن خوبی شود و ممكن است چنین اتفاقی نیفتد. به هرحال كار كردن بهتر از كار نكردن است.
پیش از این، علیرضا محمودی ایران مهر، نویسنده و مدرس نویسندگی در برنامه كافه رادیو گفته بود، نویسنده خوب را باید از سطل آشغالش شناخت؛ یعنی كارهایی كه توانسته دور بریزد و در عینحال برای نویسندگی بهتر امیدوار باشد.