صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنجشنبه از ساعت ساعت 15 به مدت 50 دقیقه

حسن لطفی منتقد سینما،روزنامه نگار میهمان "عصر من"17تیرماه بود. با این پرسش که نقش دین در سینما چقدر است به بررسی تاریخ سینما پرداخت.جایی که شاید به جای پرداختن به مفاهیم ناب دینی به ظواهر دینی از قبیل آش نذری و شل زردپزان پرداخته می شود.

به گزارش گروه چندرسانه‌ای رادیو جوان؛ حسن لطفی منتقد سینما،روزنامه نگار میهمان "عصر من"17تیرماه بود. با این پرسش که نقش دین در سینما چقدر است به بررسی تاریخ سینما پرداخت.مارا از آرشیو بشنوید.

در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه ای از شاگردان حسینه ارشاد، مرکزی به نام آیت فیلم راه اندازی کردند و اولین فیلم جدی و داستانی آنان فیلمی بود با نام جنگ اطهر که توسط محمدعلی نجفی کارگردان هنرمند و مذهبی سینمای ایران تولید شد و پس از پیروزی انقلاب معاونت امور سینمایی در وزارت ارشاد اسلامی مستقلا به سازمان دهی و برنامه ریزی و سیاستگذاری سینمای ایران همت گماشت.

سینما که ماهیتی غربی داشت در ایران هم بربنای اشاعه تفکر غربی حرکت می کرد تا اینکه در جریان انقلاب 57 و فرصتی که پیش آمد سینما گران با نگاهی که نشات گرفته از دین و اخلاق بود پا به عرصه نهادند.در این رهگذر تعدادی ازتحصیل کردگان دانشکده های هنری و سینمایی عمدتا از درون قشرهای غیرمذهبی و غرب زده برخواسته بودند و فیلمسازان تجربی و فاقد دانش هنری هم که وضعیتشان مشخص بود. در این رهگذر آیت فیلم که تازه تولد یافته بود باانگیزه تحول در سینما و احیای فرهنگ اسلامی در قالب آن اقدام به طراحی برنامه هایی در قالب فیلم و سریال نمود که محصول آن سریال معروف سربداران شد که همچنان یکی از بهترین سریالهای تلویزیونی ایران به شمار می رود.
در آن دوره بحرانی بنیاد مستضعفان که تنها به دلیل در اختیار داشتن سینماهای مصادره شده و استودیوهای فیلمسازی خود را مکلف به تامین سالن های سینما می دانست با ایجاد بخشی در زمینه سینما اقدام به تولید چندین اثر قابل ملاحظه سینمایی کرد و اولین فیلم سینمایی خالص دینی در ایران در همین مرکز تولد یافت و فیلم سینمایی "سفیر" که براساس زندگی قیس بن مسهر طراحی شده بود تولید شد هرچند مخاطبان سینما و مدیران سینمایی این فیلم را جدی تلقی نکردند و بهمین دلیل این روند در سینما ادامه نیافت. تغییراتی که در مدیریت سینمائی کشور پدید آمد مانع جدی گرفتن مقوله دین در سینما شد. ظهور فیلمسازانی همچون مخملباف و حاتمی کیا و ملاقلی پور و محمدعلی طالبی و محمدرضا هنرمند از تزریق خون تازه ای در رگهای سینمای انقلاب اسلامی نوید می داد. اما حرکت سینمای ایران به سمت و سوی سینمای روشنفکرانه اروپایی همزمان با ورود فیلمهای خارجی ازاین دست و میدان دادن به فیلمسازان بی خط و صرفا هنری و گرایش به عرفان هنری به سبک غربی ضرورت تامین سینما به لحاظ نیاز مخاطبان و عدم ورود فیلمهای خارجی به دلایل صحیح در همین شرایط مانع شکل گیری اساسی سینمای انقلاب شد.

دیدگاههای انقلاب و مردم ایجاب می کرد خط تولید سرعت بگیرد اما عدم برنامه ریزی عمیق فرهنگی برای سینما وتوجه نکردن به تفکیک مقوله های متفاوت مورد نیاز جامعه و جایگزینی صحیح موضوعات و روش های سالم سینمایی سینمای ایران را به سوی التقاط فرهنگی سوق داد. با این همه موفق ترین دوره تاریخی سینمای ایران در همین سالهای 60 تا 68 ایجاد شد معدودی از جوانان خوش قریحه اما کم مایه که با پرداختن به سوژه های سیاسی و اجتماعی خود را برای حضور در سینمای ایران محک می زدند به دلیل ناپختگی و بی تجربگی نتوانستند مخاطبان را به سوی خود جذب کنند و اشتباه بزرگ دیگری که این روزها نیز به شدت ادامه دارد این بود که سینما را با مراکز اجتماعی قدیمی دیگر و مقوله را با مقولات غیرهنری یکسان می پندارند و امروز بزرگترین آفت سینمای ایران را پس از طی یک دوره با شکوه 14ساله دامن زده اند. وضعیت موجود سینمای ایران که علیرغم شایستگی های فراوان در جهان هنر متاسفانه به سوی ساده پسندی و ابتذال گام برداشته و بعضی از متولیان مقوله های دینی به دلیل عدم شناخت کافی از مقوله سینما به تشویق ناشایست آثار سطحی پرداخته اند و راه سینمای متفکر واندیشه پرداز را از سینمای هدفمند مکتبی جدا کرده اند و این آفت بزرگ دامن گیر بسیاری از کهنه کاران حرفه ای سینما نیز شده است که به جای پرداختن به مفاهیم ناب عرفانی و دینی به ظواهر بی خاصیت قشری مسائل دینی از قبیل آش نذری و شل زردپزان و شمع روشن کردن و امثال آن تمسک جسته و روی آورده اند.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • روایت این صحنه راوی عاشق می خواهد

  • جوانان به میدان نقد سینما بیایند

  • زیبایی خوداشتغالی انعکاس جهانی داشت

  • آینده اش در گرو درک گذشته است

  • ضعف صنایع دستی در جذب گردگشر

  • سینما را فقط به سرگرمی گره نزنیم

  • حساب و کتابِ نقاشی کتاب

  • کدامیک مدیون دیگریست؟ فنآوری یا سینما؟

  • نقش اول شعر فارسی بودند و هستند

  • اشتغالی که از فرش دور مانده است