صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 09:00 به مدت 50 دقیقه

کاوشگر امروز درخصوص رسانه‌های زرد، نقش و هدف این رسانه‌ها صحبت کرد.

رسانه‌های زرد چیست؟ تفاوت آن با سایر رسانه‌ها از چه قرار است؟ چرا روزنامه نگاران ما به سمت زرد نویسی تمایل دارند؟ و بالاخره زرد نویسی، یا رسانه های زرد، بر مخاطبان خود، چه تأثیرات مثبت یا منفی می‌گذارند؟
جستجوی پاسخ به این پرسش‌ها، هدف اصلی برنامه‌ی امروز کاوشگر بود. اصطلاح زردنگاری، یا رسانه‌های زرد، در ابتدا بار منفی نداشته‌است. حتا در رابطه با روزنامه های ویلیام هرست که نشریات زرد را وارد دنیای سیاست ساخت نیز، نمی توان منفی‌نگرانه برخورد کرد. اصطلاح رسانه‌های زرد برخلاف وجه تسمیه و مفهوم نخستین خود، امروزه کاملاً بار منفی پیدا کرده‌است. استفاده‌ی غیرمشروع از روزنامه‌نگاری و دوری از اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، اصلی‌ترین مشخصه‌ای است که امروزه به روزنامه‌نگاری زرد داده می‌شود.

رسانه‌ی زرد امروزه به رسانه‌ای گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های عوام گرایانه می‌کوشد، مخاطبان بیشتری جذب کند. بی آن که دغدغه‌ی انتقال اطلاعات درست، مصلحت‌های عمومی، توازن و بی‌طرفی و سود و زیان اجتماعی و اخلاقی آن را داشته باشد. روزنامه‌نگاری زرد معمولاً از معیارهای روزنامه‌نگاری علمی و روشنفکرانه پیروی نمی‌کند. انتشار اخبار جنجالی و احساسات برانگیز، موضوعات هیجان آور سینمایی، سریال‌های عامه پسند، مدل‌های لباس، خوانندگان و رقاصه‌ها، حوادث خشونت بار و تکان‌دهنده‌ی جنایی و سیاسی و به خصوص تمایل زیاد به پخش و نشر مسائل تحریک‌آمیز جنسی از ویژگی‌های عمده‌ی دیگر رسانه‌های زرد به حساب می‌روند.

مرتبط با این خبر

  • کار بازنشستگان ممنوع

  • شهرت در «کاوشگر»

  • جنگ جهانی دوم

  • حکایت نمک گیر شدن شما در رادیو جوان

  • نانو در ایران بعد 400 سال

  • جهان از پشت شیشه و عدسی کاوشگر

  • مرزبانان بی سرنشین در آسمان

  • شاه کلید همه قفل ها در کاوشگر

  • توانمندی ایرانی، رسانه ای جهانیست

  • آیا برای معلولین ذهنی قانون حمایتی وجود دارد؟