رادیوم شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو جوان

راديوم

تغذیۀ مناسب در روزهای ماه مبارک رمضان

مهمان برنامۀ رادیوم، خانم دکتر مریم محمودی، متخصص تغذیه، دربارۀ تغذیۀ مناسب در ماه مبارک رمضان و ایام کرونا به نکات مهمی اشاره کردند.

1400/02/13
|
15:23

اولین نکته‌ای که خانم محمودی به آن اشاره کرد این بود که اگر بین افطار تا سحر تغذیۀ مناسبی داشته باشیم، دستگاه ایمنی بدنمان دچار هیچ آسیب و ضعفی نخواهد شد. بهتر است رژیم غذایی مناسبی که در طول سال داشتیم در ماه مبارک اینگونه ادامه دهیم که وعدۀ صبحانه را در افطار،‌ چند ساعت از افطار هر آنچه برای شام آماده می‌کردیم برای شام، و سحری را ناهار روزهای عادی در نظر بگیریم.

مثلا در وعدۀ صبحانه حتما یه جز پروتئین‌هایی مثل پنیر،‌ تخم مرغ یا عدسی به همراه یک جزء کربوهیدرات مثل نان سنگک مصرف کنیم. مصرف کربوهیدرات از چربی‌سوزی و بوی بد دهان که ناشی از آن است جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشیم که به جز پروتئین سویا، هیچ پروتئین گیاهی دیگری کامل نیست و بهترین حالت این است که غلات و کربوهیدرات در کنار پروتئین مصرف شود.
خانم محمودی دربارۀ مصرف مایعات گفت خیلی مهم است که چه نوع مایعاتی و کی آنها را مصرف می‌کنیم. بهتر است چای و قهوه را بین افطار و سحر بنوشیم، زیرا بسیار ادرار آورند. اما اگر ننوشیدن چای یا قهوه باعث بروز سردرد می‌شود، حتما کنار آنها سبزیجات پرآب و سرشار از فیبر مثل کاهو و کرفس مصرف کنید تا میزان آب کمتری وارد دستگاه ادراری شود.

در ادامه وی افزود: ‌آب را به طور منظم مصرف کنید و برای تشویق خود و طعم‌دار کردن آب، درون بطری‌های آب چند برگ نعنا، لیمو ترش تازه یا قطعه‌های میوه بیندازید. اینکار باعث خوشمزه‌ شدن آب و جلوگیری از نوشیدن آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها می‌شود. در نظر داشته باشید که باید به طور میانگین روزانه 8 لیوان آب به بدنمان برسد. تاکید می‌کنم به طور میانگین، زیرا میزان آب مورد نیاز فردی که کم تحرک است با فردی که فعالیت بدنی زیادی دارد یکی نیست. حواسمان هم به مصرف دوغ باشد. ما روزانه 2 تا 3 واحد لبنیات نیاز داریم نه بیشتر و دو لیوان دوغ معادل یک واحد لبینات مورد نیاز بدن است.

در پایان هم خانم محمودی در جمع‌بندی نهایی گفت: مصرف کربوهیدرات، خرما، زولبیا، قند و شکر را کاهش بدهیم و به جای اینها در کنار چای از کشمش استفاده کنیم. از دو واحد میوه یکی در سحر و دیگری در فاصلۀ بین افطار تا سحر حتما استفاده کنیم و فراموش نکنیم منابع فیبردار مثل سبزیجات که سرشار از فیبر و آب‌اند زیاد مصرف کنیم. در این ایام از خانوادۀ کلم‌ها غافل نشویم و افرادی که به تیروئید کم‌کار دچارند، حتما بخاریز آن را استفاده کنند.



دسترسی سریع
رادیوم