رادیوم شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو جوان

راديوم

تغذیۀ مناسب در روزهای ماه مبارك رمضان

مهمان برنامۀ رادیوم، خانم دكتر مریم محمودی، متخصص تغذیه، دربارۀ تغذیۀ مناسب در ماه مبارك رمضان و ایام كرونا به نكات مهمی اشاره كردند.

1400/02/13
|
15:23

اولین نكته‌ای كه خانم محمودی به آن اشاره كرد این بود كه اگر بین افطار تا سحر تغذیۀ مناسبی داشته باشیم، دستگاه ایمنی بدنمان دچار هیچ آسیب و ضعفی نخواهد شد. بهتر است رژیم غذایی مناسبی كه در طول سال داشتیم در ماه مبارك اینگونه ادامه دهیم كه وعدۀ صبحانه را در افطار،‌ چند ساعت از افطار هر آنچه برای شام آماده می‌كردیم برای شام، و سحری را ناهار روزهای عادی در نظر بگیریم.

مثلا در وعدۀ صبحانه حتما یه جز پروتئین‌هایی مثل پنیر،‌ تخم مرغ یا عدسی به همراه یك جزء كربوهیدرات مثل نان سنگك مصرف كنیم. مصرف كربوهیدرات از چربی‌سوزی و بوی بد دهان كه ناشی از آن است جلوگیری می‌كند. در نظر داشته باشیم كه به جز پروتئین سویا، هیچ پروتئین گیاهی دیگری كامل نیست و بهترین حالت این است كه غلات و كربوهیدرات در كنار پروتئین مصرف شود.
خانم محمودی دربارۀ مصرف مایعات گفت خیلی مهم است كه چه نوع مایعاتی و كی آنها را مصرف می‌كنیم. بهتر است چای و قهوه را بین افطار و سحر بنوشیم، زیرا بسیار ادرار آورند. اما اگر ننوشیدن چای یا قهوه باعث بروز سردرد می‌شود، حتما كنار آنها سبزیجات پرآب و سرشار از فیبر مثل كاهو و كرفس مصرف كنید تا میزان آب كمتری وارد دستگاه ادراری شود.

در ادامه وی افزود: ‌آب را به طور منظم مصرف كنید و برای تشویق خود و طعم‌دار كردن آب، درون بطری‌های آب چند برگ نعنا، لیمو ترش تازه یا قطعه‌های میوه بیندازید. اینكار باعث خوشمزه‌ شدن آب و جلوگیری از نوشیدن آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها می‌شود. در نظر داشته باشید كه باید به طور میانگین روزانه 8 لیوان آب به بدنمان برسد. تاكید می‌كنم به طور میانگین، زیرا میزان آب مورد نیاز فردی كه كم تحرك است با فردی كه فعالیت بدنی زیادی دارد یكی نیست. حواسمان هم به مصرف دوغ باشد. ما روزانه 2 تا 3 واحد لبنیات نیاز داریم نه بیشتر و دو لیوان دوغ معادل یك واحد لبینات مورد نیاز بدن است.

در پایان هم خانم محمودی در جمع‌بندی نهایی گفت: مصرف كربوهیدرات، خرما، زولبیا، قند و شكر را كاهش بدهیم و به جای اینها در كنار چای از كشمش استفاده كنیم. از دو واحد میوه یكی در سحر و دیگری در فاصلۀ بین افطار تا سحر حتما استفاده كنیم و فراموش نكنیم منابع فیبردار مثل سبزیجات كه سرشار از فیبر و آب‌اند زیاد مصرف كنیم. در این ایام از خانوادۀ كلم‌ها غافل نشویم و افرادی كه به تیروئید كم‌كار دچارند، حتما بخاریز آن را استفاده كنند.



دسترسی سریع
رادیوم