نبض شنبه تا چهارشنبه از ساعت 23:30 به مدت 15 دقیقه

چطور از تلفن همراه استفاده كنیم تا آسیب كمتری به گردن ما وارد شود؟

دكتر داریوش الیاس‌پور، متخصص تب فیزیكی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، روز ‌شنبه سوم اردیبهشت، مهمان برنامه نبض بود و در مورد نحوه استفاده صحیح از تلفن همراه گفگتو كرد

1401/02/20
|
15:29

دكتر الیاس‌پور درباره استفاده از تلفن همراه گفت: «از تلفن همراه معمولا برای دو كار استفاده می‌شود.
یا مكالمه است كه معمولا با استفاده از گوشی یا با استفاده از یك وسیله اتصالی كه اصطلاحا به آن هندزفری می‌گوییم انجام می‌شود.
كاربرد دیگر، استفاده از صفحات تصویری و مكالمات نوشتاری یا دیدن تصاویر و نوشته‌ها است.
در حالت مكالمه اگر هندزفری باشد، از نظر سلامتی راحت‌تر و بهتر است، كه می‌شود از آن استفاده كرد.
در استفاده طولانی مدت، اگر گردن را به صورت جلو خم نكنند خیلی بهتر است و فشار كمتری می‌آید.
اما وقتی كه از تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای مثل كتاب یا وسیله خواندنی استفاده می‌شود، افراد دچار مشكل می‌شوند.
چون معمولا افراد سرشان را پایین می‌اندازند و گوشی را جلوی خود می‌گذارند و طولانی مدت سرشان پایین است و از تلفن همراه استفاده می‌كنند.
وقتی سر به پایین قرار می‌گیرد دو اتفاق میفتد.
یك اینكه نیرویی كه به مهره‌های ستون فقرات و مهره‌های گردن وارد می‌شود، كه همان وزن سر است اما در حالت خم شده به جلو، كه گشتاور ایجاد می‌كند و این نیرو بیشتر می‌شود، مثلا دو برابر، سه برابر می‌شود.
در این حالت به مهره‌ها و دیسك‌های بین مهره‌ای كه آسیب پذیر هستند نیروی بیشتری می‌آید.
در عین حال مشكل دیگری كه وجود دارد این است كه وقتی وضعیت به جلو خمیده است فشار به صورت نامتوازن به دیسك‌ها وارد می‌شود و این فشار یك جهتی به سمت عقب دارد كه این دیسك‌ها از ناحیه عقب و ناحیه پشت ستون فقرات دچار بیرون زدگی و آسیب می‌شود.»
دكتر الیاس‌پور در ادامه درباره راهكار جلوگیری از آسیب‌های احتمالی گفت: «اول اینكه گوشی را باید در مقابل صورت قرار بدهند و سعی كنند سر را پایین نیندازند.
افراد باید عادت كنند هنگام استفاده از گوشی سر صاف باشد در وضعیت كاملا عمودی.
دوم اینكه طولانی مدت از گوشی استفاده نكنند. وقتی طولانی مدت حتی در یك وضعیت درست و طبیعی بخواهیم از گوشی استفاده كنیم، به دیسك‌ها فشار می‌آید.
استراحت و كشش گردن، می‌توانند بین كارها انجام دهند كه سلامت دیسك‌ها حفظ شود.
سلامت عمومی بدن هم شامل تغذیه مناسب، آب كافی، استراحت كافی، همه این‌ها برای پیشگری از آسیب به دیسك‌ها كمك كننده خواهد بود.»
برنامه نبض شنبه تا چهارشنبه ساعت 23:30 به مدت 15 دقیقه از رادیو جوان پخش می‌شود.

دسترسی سریع
نبض