تولید کنندگان و توزیع کنندگان چگونه با ارائهی خدمات بهتری پس از فروش از یکدیگر پیشی میگیرند. وضع و اوضاع خدمات پس از فروش در ایران چگونه است؟
تعریف سنتی خدمات پس از فروش عبارت است از ارائهی خدمات، پشتیبانی و قطعات یدکی بعد از انجام دادن فروشی اولیه است. این خدمات در ارائهی ماشین آلات پیچیده مانند وسایل نقلیه موتوری اغلب به تعمیر و نگهداری منظم را شامل میشود. اگر بخواهیم از این تعریف استفاده کنیم، آن وقت این تعریف فقط برای محصولاتی که بعد فیزیکی دارند کاربرد خواهد داشت و برای فعالیتهای خدماتی این تعریف کاربرد نخواهد داشت.
امروزه برای در برگرفتن کلیه فعالیتها به مفهوم خدمات پس از فروش از این تعریف استفاده میشود: خدمات پس از فروش عبارت است از ابزار بازاریابی به منظور وفادارسازی مشتریان بالفعل از طریق شناخت و برآورده سازی نیاز این گونه مشتریان. به این ترتیب با شناسایی نیازهای مشتریان موجود و بالفعل در تمامی حوزهها میتوان مفهوم خدمات پس از فروش را تبیین کرد. بانکها، بیمهها، بیمارستانها، صنایع تولیدی و غیره مشمول این تعریف میشوند.
شناسایی نیاز و رفع آنها در تمامی کسب و کارها از ابزار خدمات پس از فروش به شمار میرود. آن گاه نصب، راهاندازی، حمل کالا، سرویس در محل، و هرچه را بعدها برای رفع نیازهای تلویحی و تصریحی مشتریان انجام گیرد، از راهکارهای خدمات پس از فروش خواهد بود.